Volledig scherm

Meer groente en fruit eten? Met deze 13 trucs lukt het wel

Het is niet altijd even makkelijk om voldoende groente en fruit binnen te krijgen, maar het is wel nodig. Een dieet met fruit en groente kan namelijk helpen met het controleren van de bloeddruk, een gezonde hoeveelheid cholesterol, de bloedvaten flexibel houden, botten beschermen en eigenlijk bijna het hele lichaam gezond houden.

Per dag heeft ons lichaam ongeveer 2,5 porties groente (250 gram) en twee porties fruit (200 gram) nodig. Vaak halen we dit niet. Dit komt doordat het volgens velen te lang duurt om klaar te maken of omdat we te veel vasthouden aan oude gewoontes. Met de volgende tips wordt het makkelijker om die te doorbreken en genoeg groente en fruit binnen te krijgen:

1. Weet hoeveel je nodig hebt:
Per dag heeft je lichaam dus ongeveer 250 gram groente en twee porties fruit (200 gram) nodig. Meer groente en fruit wordt aangeraden, dus bereken de hoeveelheid die je nodig hebt.

2. Stel jezelf een doel:
Probeer per dag één stuk extra fruit of groente te eten. Zodra je hier aan gewend ben, verhoog je de hoeveelheid weer met een.

Volledig scherm

3. Doe het stiekem:

Rasp groentes fijn in je eten om toch extra groente binnen te krijgen. Hierdoor krijgen ook de groentehaters nog voldoende vitamines binnen

Volledig scherm

4.Probeer eens iets anders:

De appels, bananen en mandarijnen kunnen gaan vervelen. Probeer daarom af en toe een iets exotischer stuk fruit, zoals een kiwi, mango, passievrucht of ananas.

Volledig scherm

5. Meng het:

In een smoothie kun je makkelijk fruit en groente verwerken en lekker gedurende de hele dag.

Volledig scherm

6. Wees een dipper:

Hummus, een lekkere spread of een dressing. Het is allemaal heel erg geschikt om groente in te dippen.
Fruit kun je altijd dippen in zoet broodbeleg als pindakaas of jam.

Volledig scherm

7. Beleggen kan iedereen:

Een geprakte avocado of bijvoorbeeld gepureerde spinazie kun perfect worden gebruikt als beleg op een broodje of cracker.

8. Begin de dag goed:

Volledig scherm

Gooi wat groente bij je eitje in de vroege morgen of voeg fruit toe aan je ochtendyoghurt. Of doe je ei in de koffie.

9. Drink het:

Volledig scherm

Als je geen smoothie wilt of kan maken, kun je altijd nog een fruitdrankje kopen. Let hierbij wel op dat de fruitdrank niet vol zit met suiker.

Volledig scherm

10. Plant ze in de oven:

Gesneden ui, courgette, aubergines en wortels met wat olijfolie, balsamico-azijn en een oven, meer heb je niet nodig om groente lekker te maken.

Volledig scherm

11. Als je het niet wilt maken, zul je het moeten kopen:

Er zijn genoeg geprepareerde salades en meeneemmaaltijden om je groente en fruit binnen enkele seconde op tafel te zetten. Tijd hoeft dus geen obstakel meer te zijn.

Volledig scherm

12. Help de natuur een handje:

Een beetje kruiden, wat geraspte kaas of een lekkere olie. Het helpt allemaal om de groentes extra smaak te geven, dus gewoon experimenteren en de juiste combinatie vinden.

Volledig scherm

13. Pak de (pure) chocolade:

Het enige wat je hiervoor nodig hebt is pure chocolade en een stuk fruit. Mocht je de chocolade niet au bain-marie kunnen smelten, stel jezelf dan het doel bij elk stuk chocolade een stuk fruit te eten. Dan zit je waarschijnlijk zo aan je aanbevolen hoeveelheid fruit per dag.

Bron: Harvard Medical Journal

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.