Met één bericht op LinkedIn verkopen Merijn en Daan 100.000 bitterballen
Met hun bedrijf Risottini zijn Merijn Kok en Daan Klein campagne begonnen om van hun bitterballen af te komen. Vanwege de langdurige sluiting van de horeca lagen er nog 100.000 risotto-bitterballen in de vriezer en om te voorkomen dat ze smaakverlies zouden lijden kon iedereen hun snackjes bestellen.
Delen per e-mail
Normaal gesproken verkopen Daan Klein en Merijn Kok hun risotto-bitterballen via groothandels aan de horeca. Met 100.000 bitterballen hebben zij dan een voorraad voor vier weken. ,,Hier en daar kregen we vraag naar ons product voor take away, maar daarmee redden we het niet. Door de sluiting van de horeca zijn we 95 procent van onze omzet verloren”, vertelt Klein. De snacks, die de naam Risottini’s dragen, lagen al in de vriezer sinds het begin van de tweede lockdown. ,,Ze zijn 12 maanden houdbaar, maar we willen voorkomen dat de Risottini’s aan smaakverlies gaan lijden.”
Alleen bezorgkosten
Om te zorgen dat de Risottini’s zo snel mogelijk verkocht werden hebben Kok en Klein beide een bericht op LinkedIn en Instagram geplaatst. ,,Binnen ons netwerk hebben we gevraagd om het bericht te delen op hun social media. Dat alle 100.000 risottobitterballen binnen 72 uur verkocht zouden worden hadden we nooit verwacht”, aldus Klein. De consument hoeft alleen de bezorgkosten te betalen. De hashtag die ze gebruikten: #honderdduizendbitterballen.
Verkapte versie van risotto
De vrienden zijn Risottini begonnen in 2018 tijdens hun studie aan de Hoge Hotelschool. ,,Van een Italiaanse chef heb ik ooit geleerd om van de overblijfselen van risotto balletjes te rollen en deze te paneren. Voor een diner voor oud studenten van de hotelschool hadden wij hierop een verkapte versie gemaakt, maar dan kleiner, smeuïger en krokanter", zegt Klein. ,,Iedereen was razend enthousiast, toen wisten we zeker dat we hier wat mee moesten gaan doen. Het product is bijzonder: Hollands van buiten, Italiaans van binnen.”
In het begin verkochten ze hun bitterballen in aantal cafés. Nadat ze op een Food Festival in Amsterdam stonden, waar ze in een weekend 7000 bitterballen verkochten, is het balletje echt gaan rollen. Groothandels raakten geïnteresseerd en nu zijn de snacks te koop bij onder andere Hanos, Sligro en Bidfood waar nu twee smaakvariaties worden verkocht: de versie met mozzarella en tomaat en een variant met truffel en bospaddenstoel. Zodra de horeca weer opengaat willen Kok en Klein hun nieuwe smaak spinazie en gorgonzola op de markt brengen.
Bekijk hier de video's over Koken & Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat Eten We Vandaag: Orecchiette pasta met harissa kipgehaktballetjes
Deze zelfgemaakte kipgehaktballetjes met harissa pasta zijn ontzettend smaakvol én heel makkelijk te maken. Bovendien zijn ze heerlijk in combinatie met orecchiette pasta en een zelfgemaakte tomatensalsa. -
Wat Eten We Vandaag: Aubergineschnitzel met pastinaakpuree en gepofte tomaatjes
Aubergines hebben een heerlijke vlezige textuur en zijn daarom ideaal als vleesvervanger. In dit gerecht maken we krokante schnitzels van deze donker paars gekleurde groente. Heerlijk in combinatie met gepofte tomaatjes en een puree van pastinaak en knoflook. -
Nederlandse meelwormenkweker in Franse handen: kans om mensen insecten te laten eten
De Nederlandse meelwormenkweker Protifarm wordt overgenomen door zijn Franse branchegenoot Ynsect. Die ziet grote kansen om mensen de insecten te laten eten, nu dat sinds 1 januari veilig wordt geacht in de Europese Unie. Van de meelwormen kunnen onder meer voedingssupplementen voor sporters en mensen met spijsverteringsziekten worden gemaakt, maar ook gewoon vleesvervangers. -
PREMIUMKoken & eten
Wijnexpert Hamersma: Doe es gek, drink superwijn van een andere druif dan chardonnay of pinot grigio
We kennen allemaal de chardonnay en de merlot: klassiekers onder de druiven. Maar wie kent de arneis of de negra? Wijnkenner Harold Hamersma selecteert tien flessen van onbekendere druivenrassen. -
PREMIUM
Na máánden mogen ze weer, zo bereiden cafés zich voor op horecaproef: ‘Ik wil geen gemaakte testsituatie’
De glazen worden gepoleerd, de tafels opgedekt en het bier vloeit (bijna) weer uit de tap. Voor vijf gelukkige horecaondernemers is het zover: na maanden dicht te zijn geweest openen aanstaande woensdag weer de deuren - voor een paar dagen althans. Dat betekent genieten, maar ook keihard doorwerken. ,,Ik wil niet zo’n gemaakte testsituatie neerzetten.”
-
Dit café vraagt extreem bedrag voor een kop koffie: ‘Krijg ik er een ticket naar Rome bij?’
Een café in het Australische Melbourne heeft een bijzonder kopje koffie op de menukaart staan. Vooral de prijs springt in het oog: 198 Australische dollars, omgerekend zo'n 123 euro. Toch zijn er klanten die het kostbare goedje graag willen proberen. -
Wat Eten We Vandaag: Zalm in paprikasaus met geroosterde groenten
In dit overheerlijke ovengerecht wordt zalm gecombineerd met een zelfgemaakte paprikasaus en geroosterde groenten. Een makkelijk en snel gerecht boordevol groenten. -
Deze kleine onlinesupermarkt heeft nu al honderdduizenden fans
De jonge onlinesupermarkt Crisp heeft in een nieuwe financieringsronde 30 miljoen euro opgehaald en kan hierdoor verder groeien. Investeerders in Crisp zijn onder meer de oprichters van Just Eat Takeaway (moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl), Adyen en het Duitse techbedrijf Target Global.