Volledig scherm
Nederland, Amsterdam, 25-08-2018. VEGABURGERSTEST. Vegaburgerstest, op de foto de wortelburger van restaurant Ellis Gourmet Burger Foto: Rink Hof © Rink Hof (111305)

Supermarkten spekken kas met vleesvervangers

Supermarkten scoren met de Nationale Week zonder Vlees. Vooral de ketens die zich bij de tweede editie hebben aangesloten, zien de omzet uit vleesvervangers bijna jaarlijks groeien. 

Het is de tweede keer dat de Nationale Week zonder Vlees wordt georganiseerd. Uit deze week proberen supermarkten gezamenlijk een slaatje te slaan door vegetarische producten met bonus in de schappen te zetten. Maar liefst twaalf supermarkten doen mee, dat zijn er vijf meer dan vorig jaar.

Omzet

Of er een verband is, valt niet met zekerheid te zeggen. Maar de omzet uit de verkoop van vleesvervangers - vaak gemaakt van plantaardige extracten - is in elk geval de afgelopen jaren flink gestegen. Dat blijkt uit cijfers van ABN Amro en Distrifood in de periode 2004-2018. Vleesvervangers worden vaak ingezet door mensen die hechten aan het traditionele trio aardappelen-vlees-groente. Mensen die internationaler koken, gebruiken vaker bonen en peulvruchten als eiwitcomponent in hun maaltijd.

Verkochten supermarkten in 2004 nog 39 miljoen euro aan vleesvervangers, dat bedrag is in tien jaar tijd opgelopen tot bijna 76 miljoen euro. Afgelopen jaar werd zelfs een recordomzet behaald: consumenten kochten voor 100 miljoen euro aan vleesvervangers, 13 miljoen euro meer dan het jaar ervoor. Het recordjaar tot dusver was 2018: 100 miljoen euro omzet. 

Hoe de omzet dit jaar uitpakt, is nog onbekend. Maar gezien de gestegen populariteit van de vleesloze week zal die opnieuw hoger zijn. Aan de actieweek doen 52.000 mensen mee.

In deze pasta pesto zit geen vlees: