The Guardian prijst speculoos als ‘de kersttrend voor dit jaar’
Tarwebloem, suiker, plantaardige oliën, kandijstroop, rijsmiddel, sojabloem, zout en kaneel. Dat is de bescheiden ingrediëntenlijst van speculoos. Toch is het koekje waanzinnig populair. Vooral in het Verenigd Koninkrijk zijn ze er verzot op: The Guardian noemt het zelfs dé kersttrend voor dit jaar.
Ze bestaan al bijna een eeuw, de speculooskoekjes van Lotus, en doorheen de jaren lijken ze alleen maar beter gesmaakt te worden: in 1932 was het een simpel koekje dat verkocht werd in een bakker in Lembeke in België. Ondertussen is het wereldwijd een gewoonte om speculoos te dopen in een dampende kop koffie.
De populariteit gaat zelfs zo ver dat de gerenommeerde Britse krant The Guardian er een artikel aan wijdde. Al spreken ze daar niet over speculoos - dat zou in het Verenigd Koninkrijk nogal een tongtwister zijn. Wel over Biscoff. Die merknaam wordt internationaal gebruikt en is een samentrekking van ‘biscuit’ en ‘coffee’.
Climax met kerst
De journalist van het artikel in kwestie noemt speculoos ‘de trend van het moment’. Dat heeft te maken met de pandemie. Het afgelopen jaar zijn verschillende mensen namelijk aan het bakken geslagen, en zij maakten nogal graag desserts met de koekjes van Lotus in de hoofdrol. Sindsdien heeft de lekkernij een vaste plek in de voorraadkast gekregen.
Omdat speculaas en ginger bread traditiegetrouw gelinkt worden aan kerst, voorspelt The Guardian dat werkelijk iedereen de komende maanden gaat zwichten voor speculoos. De Britse supermarkten spelen daar in ieder geval al op in. Zowel Aldi als Lidl en Tesco verkopen cakes, taarten en desserts gemaakt met ‘Biscoff’.
TikTok is mee
Sociale media wakkeren de trend nog verder aan. Zowel op Instagram als op TikTok scoort de hashtag #Biscoff. ,,De koekjes bestaan al een hele tijd, maar beleven een revival dankzij vele TikTok-foodies”, staat verder nog te lezen in het stuk van The Guardian.
(Lees verder onder de foto’s.)
Een ding is zeker: het succes legt het bedrijf Lotus geen windeieren. Biscoff is hun goudmijn en het op zeven na populairste koffiekoekje ter wereld. De ambitie: de derde plaats halen, na Oreo en Chips Ahoy. Lotus is in ieder geval goed op weg. In de eerste zes maanden van het jaar groeide de omzet met dertien procent, het snelste groeitempo ooit.
Zin om ook te bakken (of te snoepen)? Met deze simpele video’s en recepten van TikTok kan je aan de slag.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
Koken & Eten
Zakt je cake altijd in? Met deze tips van patissiers lukt hij altijd
Cake verveelt nooit en je kunt er oneindig veel variaties mee maken: van vanille tot kaneel en van chocolade tot appel. Maar hoe zorg je dat je baksel altijd lukt? Met deze tips van experts lukt het altijd. -
De vier lekkerste manieren om zoete aardappelen te eten
Zoete aardappelen zijn minstens even veelzijdig als de gewone aardappel. Je kunt er frietjes van maken of puree. Of wat denk je van een bakplaatgerecht? Hieronder vind je vier heerlijke manieren om van zoete aardappelen te genieten. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
Schrappen reclame met ‘woke’ chocolaatjes M&M’s blijkt mediastunt
Alle geanimeerde chocolaatjes in de reclames van M&M’s blijven te zien. Dat meldt het bedrijf nadat het eerder had aangekondigd te stoppen met de reclame, na ophef die in de VS was ontstaan over het uiterlijk van een aantal figuurtjes. Dat zou ‘woke’ zijn. Het schrappen van de reclame blijkt een mediastunt in aanloop naar de Super Bowl, de finale van het American footballseizoen.
-
Wat Eten We Vandaag: Citroen-cheesecakejes met mangosaus
Heerlijk zoet én fris, dat zijn deze cheesecakejes met citroen en mangosaus. De bodem is lekker knapperig door de kandijkoek en de cheesecake is heerlijk romig van smaak. Ideaal om mee te nemen. -
-
-
PREMIUMKoken & eten
Negen producten waar ‘stiekeme suikers’ inzitten
Wie komende week mee wil doen aan de Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds om een week suikervrij te eten staat voor een flinke uitdaging. Suiker zit namelijk vaak in producten waar je het niet verwacht, zoals in deze negen. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje.