Unilever ziet grote vraag naar veganistische alternatieven en verhoogt omzet naar 1 miljard euro
Unilever schroeft de productie van vegetarische en veganistische producten flink op. Het levensmiddelenbedrijf wil de jaarlijkse omzet uit plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven vervijfvoudigen, van 200 miljoen naar 1 miljard euro per jaar.
Delen per e-mail
Het Nederlandse concern wil dat in de komende vijf tot zeven jaar gaan waarmaken. Een belangrijk onderdeel daarvan is de vleesvervangers van de Vegetarische Slager, het bedrijf dat in 2018 door Unilever werd overgenomen. De vleesvervangers worden inmiddels verkocht bij ruim 20.000 verkooppunten in dertig landen. Naast supermarkten levert de vegaproducent ook aan fastfoodketens Burger King en Papa John's. Sinds kort is het merk ook in Azië te vinden.
Ijsjes en rookworst
Unilever verhoogt de omzet van de producten verder met veganistische varianten van bestaande producten, zoals van mayonaisemerk Hellmann’s en de ijsjes van Magnum en Ben & Jerry’s. In Nederland zullen meer vegavarianten van Unox komen.
De internationale levensmiddelengigant zegt zich de komende jaren verder te richten op het tegengaan van voedselverspilling en het verminderen van suiker in de producten. ,,We willen verspilling binnen vijf jaar halveren”, zegt een woordvoerder. ,,Bijvoorbeeld door te voorkomen dat nog goede producten weg worden gegooid en met donaties aan voedselbanken. Daarnaast gaan we gezondere producten aanbieden en werken we aan het verlagen van de zout- en suikergehaltes.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & eten
Met deze tip knoei jij nooit meer met fastfood in de auto
Nu we niet meer in het restaurant kunnen zitten, eten we ons eten na het afhalen steeds vaker in de auto op. TikTok-gebruiker Mariale Marrero deelde een video hoe je je McDonald's eet zonder rommel achter te laten én je hele menu in één hand vasthoudt. -
PREMIUMKoken & eten
Moet de vegaworst ‘vegetarische tube’ gaan heten? Europa hakt de knoop door
Geen vegaworst maar de term ‘vegetarische tube’ op de verpakking? Het zou zomaar kunnen dat dat binnenkort werkelijkheid wordt. Deze week stemt het Europees Parlement over een voorstel om woorden als hamburger en schnitzel te verbieden voor vegetarische producten. -
Koken & eten
IKEA past claim koekenpan aan over giftige stof in anti-aanbaklaag
Beter voor de natuur, dat zou de koekenpan van IKEA zijn. Voor de anti-aanbaklaag wordt volgens het woonwarenhuis niet het zeer giftige PFOA gebruikt. Dat een andere zeer giftige stof wordt gebruikt, vermeldde Zweedse meubelgigant niet. Na vragen van deze site daarover past IKEA de claim wereldwijd aan. -
PREMIUM
Boer Matthijs wil de witte motor weer sexy maken: ‘Dit is de ‘single malt’ onder de melk’
Hij werd voor gek verklaard, stuitte op onbegrip van boeren en de banken stonden nou niet meteen te trappelen. Toch liggen anderhalf jaar na de lancering van ElkeMelk de schappen van Albert Heijn dagelijks vol met flessen van Metha 101, Geertje 72 en van zo’n 100 andere koeien uit zijn stal in Molenaarsgraaf. En het buitenland lonkt. ,,Melk moet weer sexy worden’’, zegt ondernemer Matthijs Baan (40). -
Salmonella aangetroffen in spekreepjes van Lidl
Klanten van supermarktketen Lidl wordt verzocht om gerookte spekreepjes terug te brengen naar de winkel. Tijdens een kwaliteitscontrole van de Nederlandse Voedsel- en Waardeautoriteit (NVWA) is er salmonella in het product aangetroffen, wat voor kwetsbare groepen gevaarlijk is om te consumeren.
-
PREMIUMKoken & eten
Buikvet maakt je kwetsbaarder voor coronavirus; sportdiëtiste geeft tips
Het is duidelijk dat obesitas een risicofactor is voor wie het coronavirus tref. Onderzoek toont aan dat niet elke persoon met overgewicht zich extra zorgen hoeft te maken om corona, maar vooral mensen met visceraal vet, oftewel buikvet. -
PREMIUMVoor jou getest
Deze instantnoedels uit de supermarkt komen als beste uit de test
Ze zijn hartig, supergoedkoop én snel klaar: instantnoedels. Welke het lekkerst wegslurpen? Onze panelleden geven hun ongezouten mening. -
Consumentenbond: Klant op het verkeerde been door gezonde claims fabrikanten
De Consumentenbond vindt dat fabrikanten van voedingsmiddelen die claims, afbeeldingen en namen gebruiken om hun producten een gezond imago te geven, consumenten op het verkeerde been zetten. Zo bevatten bepaalde producten veel suiker, terwijl er op de verpakkingen staat dat het product gezond is.