Volledig scherm
© Shutterstock

‘Van het tellen van calorieën val je juist niet af’

Koken & etenCalorieën staan standaard op verpakkingen en ook steeds meer restaurants vermelden het aantal calorieën achter de gerechten. Toch is niet iedereen overtuigd dat we calorieën moeten tellen om op gewicht te blijven/te komen. Ervaringsdeskundige Peter Wilson schreef in The Economist dat we beter kunnen stoppen met het tellen ervan.

Peter Wilson houdt een pleidooi om de calorie te verbannen uit de dieetleer. Volgens hem brengt het niks goeds. ,,Tellen maakt je niet slank maar juist dik’’, beweert de journalist. ,,Mensen die willen afvallen of op gewicht willen blijven, controleren regelmatig hun calorie-inname. Deze meetmethode is gebaseerd op het Atwater-systeem. Wilbur Atwater kwam rond 1890 tot de conclusie dat eiwit, vet en koolhydraten een vaste energie-factor hebben. Hierbij doet het er niet toe in welk voedsel ze zitten of hoe ze zijn bewerkt. Koolhydraten en eiwitten bevatten 4 calorieën per gram, vetten 9 en alcohol 7.’’

Diëten

Quote

Hoe meer we onderzoe­ken, hoe meer we realiseren dat het tellen van calorieën niet echt helpt wanneer we willen afvallen

Peter Wilson

Toen in de jaren 60 steeds meer mensen met overgewicht begonnen te kampen, werd diëten populair. Vet zou de grootste boosdoener zijn. In het Atwater systeem bevat vet namelijk de meeste calorieën per gram. Vet ging in de ban, maar gerechten met veel suiker en koolhydraten werden wel gezien als gezond.

In 1977 gaf de Amerikaanse Senaat het advies een vet- en cholesterolarm dieet te volgen. Wilson beweert dat de suikerindustrie onderzoek heeft gesubsidieerd waarin vet als dikmaker werd aangewezen. Naar aanleiding van de aanbevelingen van de Senaat, begon de voedselindustrie enthousiast vet te vervangen door suiker, zetmeel en zout. Deze producten waren niet alleen maar goedkoper om te produceren, maar hadden een langere houdbaarheid en een veel hogere winstmarge.

Dit zorgde alleen niet tot de verwachte verbeteringen in publieke gezondheid. Wilson schrijft dat er juist veel meer mensen met obesitas bijkwamen.

Niet elke calorie is hetzelfde

Waar Atwater namelijk geen rekening mee hield, is dat iedereen eten in een ander tempo verbrandt. Het aantal uren dat je slaap heeft invloed, wanneer je eet, je maagbacterieën en de lengte van je ingewanden. Daarnaast vergroot het koken van eten in sommige gevallen het aantal calorieën dat je binnen kan krijgen. Je absorbeert bij een zoete aardappel bijvoorbeeld 39 procent meer calorieën als deze gekookt is.

,,Hoe meer we onderzoeken, hoe meer we realiseren dat het tellen van calorieën vrij weinig helpt om ons gewicht te controleren of zelfs een gezond dieet te onderhouden’’, aldus Wilson. 

Hoe moeten we verder?

Wilson zelf is overgestapt op het vaker eten van natuurlijke voeding. Of dat wel werkt? Voor Wilson wel, want terwijl hij research deed voor zijn artikel viel hij in 4 maanden tijd ruim 13 kilogram af.

De roep om te stoppen met met het tellen van calorieën wordt in Nederland ook gedeeld door diëtisten en vitaliteitscoaches. Zij vinden dat je je beter kan concentreren op welke voedingsmiddelen je eet. Toch geeft het Voedingscentrum al jaren aan hoeveel calorieën je ongeveer moet eten: ruwweg hebben vrouwen 2000 kilocalorieën per dag nodig en mannen 2500. Het kenniscentrum van de overheid adviseert wel om te eten op basis van de Schijf van Vijf, waarin zelfs voor veel broodbeleg  (denk aan broodbeleg als oude kaas of vleeswaren) geen plaats is weggelegd. Vette producten zoals makreel of avocado staan wel in de bekende Schijf van Vijf. 

Het artikel van Wilson vindt online gretig aftrek. Vooral volgers van het keto-dieet zien wat in de dieettips die de journalist geeft. 

Een virtuele dokter kan in de toekomst helpen afvallen: