Volledig scherm
Erwin Hiemstra bouwt met groot enthousiasme aan zijn eigen horecazaak Barhier, in de vroegere Liempdse Barrier. © Johan van Grinsven

Het meest funky wegrestaurant van Nederland staat in Liempde

BOXTEL - De spreekwoordelijke bloed, zweet en tranen kost het Erwin Hiemstra uit Boxtel al een jaar om van het eens vermaarde maar weggekwijnde wegrestaurant De Liempde Barrier weer een bloeiende horecazaak te maken. Barhier heet zijn zaak aan het Peerkesbos in Liempde. 

Eigenhandig bouwt hij uit de vervallen boedel - na een faillissement stond de Barrier vier jaar leeg - het restaurant naast de A2 weer op. Hij is bouwvakker en uitbater tegelijk, put slechts uit bescheiden eigen middelen. Maar zijn ambitie is er niet minder  om. De 46-jarige Hiemstra wil van Barhier het meest funky wegrestaurant van Nederland maken. De stijl van de inrichting is wat tegenwoordig vintage of retro heet, gecombineerd met opvallende decoraties en kunst. 

Inmiddels is de verbouwing voor 80 procent klaar, vertelt Hiemstra. Aan de keuken, de verwarming en de grote zaal moet nog wat gebeuren. In de loop van de afgelopen maanden ging eerst het terras open, daarna volgde de bistro. Dat gebeurde zonder toeters en bellen. Met een bescheiden kaart en een klein team wil hij het geld verdienen om het grote pand verder te verbouwen en  verfraaien. 

Quote

Het is hoog tijd dat ik met Barhier naar buiten treed

Erwin Hiemstra, uitbater Barhier, de voormalige Liempdse Barrier

De zaak biedt veel perspectief, aldus Hiemstra. ,,Ik wil de menukaart uitbreiden. Buiten komt meer speelgelegenheid voor kinderen. En ik wil in de grote zaal, naast het restaurant, veel vermaak programmeren, variété, theater voor jong en oud, muziekoptredens, dj's, zelfs opera. Er kunnen feesten plaats hebben, maar bijvoorbeeld ook lezingen of repetities; de zaal mag een sociale en maatschappelijke functie krijgen. Maar alles gaat via de weg van de geleidelijkheid."

Volledig scherm
Aan het uiterlijk van het voormalige wegrestaurant De Liempdse Barrier is niet veel veranderd. © Johan van Grinsven