Volledig scherm
© COR DE KOCK

Rivierenlanders klagen volop via nieuwe Avri-app: van afvaldumpingen tot kapotte straatverlichting

TIEL - Kapotte straatverlichting, zwerfvuil, woekerend onkruid, illegale dumpingen: de meldingenapp voor de openbare ruimte van Avri wordt goed gevonden. De helft van alle meldingen komt al via deze applicatie binnen.

De app  voor smartphones is een paar maanden geleden ingevoerd. Hij  is geïntegreerd met de Avri-app waarin bijvoorbeeld ook de afvalkalender wordt weergegeven. Daarnaast is hij op avri.nl te vinden. Aan de hand van een beschrijving, locatie en foto's kunnen inwoners Avri op de hoogte brengen van misstanden in de openbare ruimte. Daarbij kunnen zij aangeven of zij op de hoogte gehouden willen worden van de afhandeling van de melding. Dat gebeurt op verzoek via e-mail of telefonisch. Ook is de afhandeling van de klacht in de app voor iedereen te volgen. Avri vraagt toestemming om de klacht door te kunnen geven aan een andere (overheids-) organisatie mocht dat van toepassing zijn. 

Sterke stijging

In de vier gemeenten waar Avri de openbare ruimte beheert, weten inwoners de app al goed te vinden. Uit de gemeente Buren kwamen al 811 meldingen binnen, uit Neder-Betuwe 1.126 en Neerijnen 651. Tielenaren trokken al 1.277 keer aan de bel. ,,Wij zijn heel tevreden", zegt een Avri-woordvoerder. ,,De laatste tijd zien we een sterke stijging van het gebruik van de app. Zo'n 50 procent van de meldingen komt nu al daar binnen. Daarbij geef zo'n 65 procent van de melders aan dat zij op de hoogte gehouden willen worden van de afhandeling." 

De meldingen zijn terug te vinden op een kaart van het gebied. Als ze afgerond zijn, verdwijnen ze weer. Volgens de woordvoerder is het niet zo dat er veel meer meldingen binnenkomen, alleen minder via de telefoon of e-mail.

In Tiel is lang aangedrongen op de komst van de app. Over de traditionele bel- en herstellijn, zijn veel klachten. Wethouder Marcel Melissen wil dat er nog veel meer bekendheid aan wordt gegeven. ,,De melding kan direct in behandeling worden genomen en de melder wordt er bij betrokken. Als het goed is moeten veel problemen met de bel- en herstellijn hiermee verholpen zijn."

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Zaltbommel e.o.