Volledig scherm
Vliegtuis Brussels Airlines A330 Kosteloos © -

Tiel maakt bezwaar tegen vliegroutes Lelystad

TIEL - De bedachte vliegroutes voor de uitbreiding van Lelystad Airport zorgen mogelijk voor geluidsoverlast en veiligheidsrisico's in Rivierenland. Dat stelt de gemeente Tiel, die een zienswijze indient bij het ministerie. 

Het is de bedoeling dat Lelystad vanaf 2019 een deel van het vliegverkeer van Schiphol overneemt.

 De beoogde vliegroute in zuidwestelijke richting loopt over het buitengebied tussen Tiel en Buren. Er zouden hier tot 2023 gemiddeld zestien vliegtuigen per dag over komen, met name in de vroege ochtend en late avond. In het toeristenseizoen worden het er waarschijnlijk meer.

Dalen en klimmen

Aanvankelijk lagen de routes iets anders en waren zij gesplitst in een inkomende en een uitgaande route. Om de Noord-Veluwe te ontzien zijn de beide routes nu gebundeld boven Rivierenland. Dat kan volgens Tiel betekenen er conflicten tussen tegemoetkomende vliegtuigen ontstaan. Zij zouden dan moeten dalen en weer klimmen naar de hoogte van 2.700 meter, wat ook gevolgen heeft voor het geluid. Volgens de nu beschikbare gegevens zouden de vliegtuigen in de bebouwde kom van Tiel maximaal 45 decibel produceren. Dat is iets minder dan licht autoverkeer op 30 meter afstand. 

Door fouten in de berekeningen is de geluidsoverlast volgens Tiel mogelijk groter. Ook maakt het stadsbestuur bezwaar tegen het feit dat er , anders dan in andere gebieden, geen informatiebijeenkomsten over de vliegroutes zijn georganiseerd in Rivierenland. Tiel wil actief betrokken worden bij het vervolg van het proces.

Zaltbommel e.o.