Volledig scherm
Het ongeval op de A58 bij Oirschot. © Bert Jansen

Verbijsterde agent bekeurde 28 bestuurders voor fotograferen ongeval op A58: 'Levensgevaarlijk'

OIRSCHOT - De Brabantse politie spreekt van groot probleem: automobilisten die zo nodig ongevallen met hun mobieltje fotograferen. ,,Daar komen meer ongelukken van."

Motoragent Peter Kennis had er die zomerse vrijdag op rijksweg A58 bij Oirschot in ruim een uur tijd maar liefst 28 te pakken. 

'Levensgevaarlijk'

,,Sommigen reden met losse handen langs de wrakstukken. Die zaten dwars in hun auto om maar foto's en filmpjes te kunnen maken. Levensgevaarlijk. Het is dat ik alleen was en te weinig tijd had, anders had ik er veel meer genoteerd."

Door hun gedrag ontstonden in de kijkersfile aan de andere kant van de snelweg bijna nog meer aanrijdingen. Volgens politiewoordvoerder Pierre-Ine Mattheussens zijn dit al lang geen incidenten meer en is dit voor politiemensen in heel Brabant inmiddels een even herkenbaar als gevaarlijk beeld.

Bekeuring

Agent Peter Kennis achterhaalde aan de hand van genoteerde kentekens de namen van de bestuurders. Hij was daar dagen mee bezig en belde ze een voor een: ,,Eentje dacht nog dat ik hem zocht voor een getuigenverklaring, maar ik kon iedereen meedelen dat ze een bekeuring van 230 euro kregen." 

En dat is precies hetzelfde bedrag dat je opgelegd krijgt als je met de smartphone in de hand achter het stuur zit te bellen. ,,Hebben ze niet in de gaten", weet de politieman vervelend genoeg uit ervaring. ,,Ik bel er toch niet mee, roepen ze dan nog."

poll

Terecht dat boetes voor fotograferen van ongelukken vanuit de auto net zo hoog zijn als niet-handsfree bellen

  • Eens (97%)
  • Oneens (3%)
1907 stemmen

Justitie

Verkeerswet
De verkeerswet schrijft voor dat een automobilist niets mag doen dat het verkeer in gevaar kan brengen. Daaronder valt dus ook foto's maken, appen, koffie drinken en make-up opdoen. Sinds 2013 is het aantal ongevallen op hoofdwegen in Noord- Brabant met een kwart gestegen tot 4.366 in 2016. Volgens de Stichting Incident Management Nederland, een samenwerking tussen verzekeraars en wegbeheerders, is die stijging veroorzaakt door het gebruik van smartphones achter het stuur.

Normaal gesproken, had de motoragent de roekeloze bestuurders staande moeten houden. Daar was nu, na het ongeval op 23 juni waarbij een auto tussen een truck en een touringcar klem kwam te zitten, geen gelegenheid voor. ,,Ik heb toen door open raampjes geroepen dat ze een proces-verbaal zouden krijgen. Later hebben we  overleg gepleegd met Justitie. Daar vonden ze ook dat we moesten ingrijpen." Met als gevolg dat tientallen bestuurders recent alsnog de rekening kregen gepresenteerd. Wat politieman Kennis betreft, maakt hij met zijn collega's structureel werk van dit gedrag. ,,Aanpakken. Ook degenen die filefotootjes maken om te laten zien dat ze later thuis of op het werk zullen arriveren. We merken dagelijks dat men zich niet bewust is van het gevaar van dit gedrag."

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Tilburg e.o.