Volledig scherm
De overweg van de Heusdensebaan staat als gevaarlijk te boek. Door een verbod om de Nicolaas van Eschstraat in te slaan wordt het veiliger, stellen de gemeente Oisterwijk en ProRail. © Tom Tacken

Oisterwijk blijft bij verbod op linksaf de Nicolaas van Eschstraat in

OISTERWIJK - Bewoners van de wijk Waterhoef vangen wederom bot bij het Oisterwijks college. Bezwaren tegen het voornemen om alle verkeer over de spooroverweg de Joannes Lenartzstraat in te sturen, zijn door B. en W. andermaal ongegrond verklaard.

In de Waterhoef leeft de vrees dat het in de smalle straten van de wijk te druk wordt als het verkeer niet langer linksaf de Nicolaas van Eschstraat in mag.  Maar dat valt reuze mee, wijzen tellingen volgens het college uit.

In de Joannes Lenartzstraat zelf, maar ook in de Peperstraat en Terburghtweg is de toename van verkeersbewegingen maar enkele procenten. De Boxtelsebaan laat wel een groei van 17 procent zien, maar dan nog blijft er volgens het college sprake van een 'rustige woonstraat'.  

Door alle verkeer rechtdoor te laten rijden, moet de overweg verkeersveiliger worden. Nu nog kan het voorkomen dat auto's die linksaf willen slaan op de overweg stil komen te staan, doordat zij tegemoetkomend verkeer voorrang moeten verlenen. 

Het college wil dit najaar de verplichte rijrichting voor rechtdoor invoeren. Dat gaat dan gelijk op met het verwijderen van het derde treinspoor door ProRail: 'werk met werk'. 

In totaal hebben 51 personen bezwaar gemaakt uit de Oude Haarenseweg, Peperstraat, Boxtelsebaan, Terburghtweg, Johannes Lenartzstraat, Nicolaas van Eschstraat en Canisiusstraat.

De kwestie speelt al lange tijd en heeft de gemoederen behoorlijk verhit. Vorig jaar leek het college nog naar de bezwaarmakers uit de Waterhoef  te willen luisteren. 

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Tilburg e.o.