De kunststof wig wordt tussen de spoortstaaf en de betonnen onderlegger gemonteerd. Dat heeft een dempend effect voor trillingen ook omdat de rails zo op gelijke hoogte komen.
Volledig scherm
De kunststof wig wordt tussen de spoortstaaf en de betonnen onderlegger gemonteerd. Dat heeft een dempend effect voor trillingen ook omdat de rails zo op gelijke hoogte komen. © Foto KamPa BV/BAM/Movares

Werken die shimlifts? Oisterwijk Trilt is nog niet aan conclusie toe

OISTERWIJK - Zorgen kunststof wiggen onder de rails ervoor dat het niet meer zo trilt in de huizen langs het spoor? Aan die conclusie is actiegroep Oisterwijk Trilt nog lang niet toe.

Woensdag werden de shimlifts bijgesteld. Oisterwijk Trilt vroeg zijn achterban van 180 huishoudens of een effect te merken is. Er kwamen slechts 5 reacties terug, van wie er 3 geen verschil merken. Eén is wel optimistisch. De vijfde ervaart andersoortige trillingen. ,,Ik deel die ervaring", voegt Annie Verhoeven van Oisterwijk Trilt toe. Ze woont vlakbij een spoorwegovergang. 

De shimlifts zijn door ProRail ook enkel geplaatst bij die overgangen. Onderzoek wees namelijk uit dat het trillen veroorzaakt wordt door Traxx-locomotieven die met hun  ‘onronde wielen’ op de betonnen platen bij een overgang knallen. 

Oisterwijk Trilt ziet de shimlifts als een ‘eerste concrete mogelijke oplossing'.  ,,Maar dat geldt niet voor de mensen die aan de Stationsstraat en de Hoogstraat bij een overgang wonen. Het beste is dus als die treinen snelheid minderen.”

Actiegroep Oisterwijk Trilt roept machinisten op vaart te minderen.
Volledig scherm
Actiegroep Oisterwijk Trilt roept machinisten op vaart te minderen. © Toby de Kort

Tilburg e.o.