Fort Elmina aan de kust van Ghana, van waaruit slaven op transport werden gesteld. foto Werner Forman/Universal Images Group/Getty Images
Volledig scherm
Fort Elmina aan de kust van Ghana, van waaruit slaven op transport werden gesteld. foto Werner Forman/Universal Images Group/Getty Images © Universal Images Group via Getty

Brabant en de slavernij

  1. Mening | De buurtbus; onmisbaar én voor iedereen
    Lezersbrieven

    Mening | De buurtbus; onmisbaar én voor iedereen

    Als chauffeur op de buurtbus in de regio Hilvarenbeek volg ik met belangstelling berichten in de krant over het openbaar vervoer. Het valt me steeds op (en het stoort mij) dat het fenomeen ‘buurtbus’ daarbij volledig onvermeld blijft. En dat terwijl de Arriva buurtbussen in Noord-Brabant gewoon onderdeel uitmaken van het openbaar vervoer, waar iedereen met de ov-kaart gebruik van kan maken. En de buurtbus is niet alleen bedoeld ‘voor oude mensen’, zoals ik helaas zo vaak moet horen. In het Brabants Dagblad van 14 februari [‘Maak het netwerk hoogwaardig’) houdt Raf Daenen uit Westelbeers een pleidooi voor behoud van een breed netwerk van openbaar vervoer, met name op het platteland. Hij maakt zich terecht zorgen over het vervallen van onrendabele buslijnen in het streekvervoer. Helaas laat hij daarbij onvermeld dat er op het platteland wel buurtbussen rijden en ook blijven rijden (ook in Westelbeers). Deze bussen worden bestuurd door vrijwilligers en rijden in Noord-Brabant en elders in Nederland juist op trajecten tussen plattelandsgemeenten waar de streekbussen niet rijden (en ook nooit gereden hebben). In de regio Hilvarenbeek rijden we zes dagen per week en vervoerden we in 2022 bijna 25.000 passagiers. De buurtbusvereniging Hilvarenbeek groeit nog steeds en telt inmiddels zestig chauffeurs. Opheffing van buurtbuslijnen is niet aan de orde. Bij de recente berichtgeving over de staking van de buschauffeurs van Arriva werd helaas niet vermeld dat de buurtbussen wel gewoon reden, met als gevolg dat we passagiers misliepen. Een gemiste kans. Want de buurtbus is er, voor iedereen!
    Bernheze, Boxtel, Alphen-Chaam, 's-Hertogenbosch, Oirschot, Goirle, Boekel, Tilburg, Gilze en Rijen, Loon op Zand, Maasdriel, Sint-Michielsgestel, Dongen, Heusden, Meierijstad, Maashorst, Altena, Reusel-De Mierden, Oisterwijk, Waalwijk, Oss, Vught, Zaltbommel
  1. Mening | Er is duidelijke actie nodig bij veehouderij: 
mestbewerking
    Lezersbrieven

    Mening | Er is duidelijke actie nodig bij veehoude­rij: mestbe­wer­king

    Het was te verwachten en het is bijna zelfs grappig hoe in de krant de polarisering wordt verwoord in het landbouw-, mest- en stikstofdebat [BD 18 maart; Boeren zijn opgelucht, maar is dat terecht?]. Blijkbaar wordt door de BBB stikstof neergezet als een ‘juridisch probleem’, terwijl Valentijn Wösten als jurist dit neerzet als een ‘ecologisch probleem’. Ik zal proberen de nuance te geven, bijna als ‘oude schooljuffrouw die haar kinderen nog iets wil bijbrengen’. Stikstof is - in gereduceerde dan wel geoxideerde vorm - gewoon een meststof waarmee planten zich kunnen ontwikkelen. Het komt voor in veel stromen, zoals dierlijke mest, maar ook humane mest, kunstmest, GFT-compost et cetera. De truc is de kringloop van mineralen zo sluitend mogelijk te krijgen en zo weinig mogelijk te verliezen. Voor de duidelijkheid, vanuit humane mest wordt momenteel bijna alles verloren, er groeit echt geen planteiwit uit de stikstof van onze humane ontlasting. Er is dus een duidelijke actie nodig bij landbouw, meer specifiek veehouderij, om deze kringloopsluiting vanuit tenminste dierlijke mest effectief te maken. Dat vraagt om mestbewerking. Dat politici en juristen graag zwaaien met ‘ecologisch probleem’ is deels juist, ook juist gezien de verliezen, maar moet niet meteen tot drastische woorden leiden als uitkoopverplichting, intrekken van vergunningen en dergelijke. De oplossing is dus elkaar op te zoeken en te luisteren naar elkaar of en waar men elkaar kan vinden. Landbouw is gebaat bij zo weinig mogelijk verliezen, alle stikstof zou weer eiwit moeten worden, en politiek wil graag zo laag mogelijke emissies. Zover ik kan beoordelen zijn dat dezelfde denkrichtingen.
  2. Stelling: Het is heel dom om de laatste coronaregels af te schaffen
    Jouw mening

    Stelling: Het is heel dom om de laatste coronare­gels af te schaffen

    De regering schrapt per direct alle laatst overgebleven coronaregels. Iedereen kan zijn testen bij het huisvuil gooien en ook isoleren hoeft niet meer. Drie jaar na de eerste harde lockdown is het mooi geweest, vindt de overheid. Ook GGD-teststraten gaan dicht. Mondkapjes en zelftests blijven wel beschikbaar voor mensen in medische risicogroepen. Doen we er goed aan om alle veiligheidsmaatregelen overboord te gooien?