Volledig scherm
© Marc Bolsius

Broeinest Brabant: innovatieve projecten testen op levensvatbaarheid

Ze hebben de flair die jonge journalisten eigen is. Een tikje eigenwijs en behoorlijk assertief. In hun ogen weerspiegelt een mengsel van respect voor een instituut als het BD en het idee dat het allemaal wel wat beter en vernieuwender mag. De vier jonge journalisten van Stutt tv gaan ons als redactie een stukje verder naar de toekomst helpen. En wij hen.

Stutt tv is een video-kanaal dat op middelbare scholieren is gericht en dus ook leuk is voor twintigers, dertigers, veertigers en alles daarboven. Op een losse, rebelse manier leidt presentator Tom Berserik zijn kijkers langs hedendaagse fenomenen als Stoptober, Oktoberfest en wietboer. Ik zou ze waarschijnlijk beledigen als ik het een beetje VPRO-achtig zou noemen, maar voor de wat oudere kijkers is het dat toch echt.

Journalistieke ondernemers

De vier videomakers vormen de voorhoede van een klein legertje aan jonge journalisten die we komende paar jaar op de redactievloer gaan zien. Samen met de Brabantse zusterkranten, Fontys, het platform Starterslift en de bibliotheek Midden-Brabant zijn we het project Broeinest Brabant gestart. Wij zijn daarin het nest, de Fontys-studenten de kuikens die onder onze vleugels mogen leren vliegen. Doel is innovatieve journalistieke projecten testen op hun levensvatbaarheid. In de ogen van onderwijsinstelling Fontys is de afstuderende journalist al lang niet meer dat leren jekkie met een schrijfblok. Wie het wil redden op de arbeidsmarkt moet eerder een journalistieke ondernemer zijn. Zelf bedenken wat je te bieden hebt en daarmee de boer op gaan dus.

Makkelijk is dat niet, bleek al meteen toen we met Stutt om tafel gingen. In het maken van een video gaan aardig wat uren zitten, maar betalen die zich wel terug? Online advertentie-opbrengsten laten zich becijferen in dubbeltjes per duizend kijkers. De vraag is dus hoeveel er te verdienen valt met een filmpje. En of het lukt om de productiekosten omlaag te krijgen. Dat ei proberen we samen uit te broeden.

Dat is de zakelijke kant van iets dat verder vooral om plezier moet draaien, want daar komen volgens mij de beste nieuwe ideeën uit voort. En het plezier spat er vanaf. Ik heb in elk geval een kwartiertje lol gehad, kijkend naar de eerste paar filmpjes. Hopelijk gaan veel meer mensen dat hebben. Wie weet waar het avontuur van de vier rookies dan nog gaat eindigen.