Volledig scherm
PREMIUM
‘De zomervakantie is voor leraren geen reden om hun ongenoegen kenbaar te maken.’ © Jacques Zorgman

Van imagoprobleem naar imago-oplossing

opinieDat leerlingen en leraren kunnen genieten van zes weken zomervakantie stuit nog steeds op onbegrip en schaadt het imago van het onderwijs. En het onderwijs zit al in het verdomhoekje. Tijd voor praktische oplossingen.

Het onderwijs kampt met een imagoprobleem. Dat is al jaren het geval. Zeker nu tijdens de zomervakantie stijgt niet alleen de temperatuur in de klaslokalen maar groeit ook bijvoorbeeld de discussie over het nut van zes weken zomervakantie voor de leerlingen en de leraren. Deze lange schoolvrije periode stamt al uit ongeveer de helft van de negentiende eeuw en heeft vooral enkele praktische functies. Naast het goed uitrusten en het noodzakelijke opladen voor een nieuw schoolseizoen, voor zowel de leerling als de leraar, heeft het tevens de praktische functie om de aannemelijke hitte in de zomermaanden te ontwijken. Landen met een warm, zomers klimaat sluiten de deuren vaak drie volledige maanden. Landen, zoals Nederland, met een milder zomerklimaat kiezen voor zo’n zes weken zomervakantie. Al zijn ook hierop uitzonderingen, zoals België en Ierland, waar de scholen twee maanden gesloten zijn.