‘Waarom zouden kernkoppen op Volkel nodig zijn?’

opinieMochten er op Volkel überhaupt kernkoppen liggen, dan kunnen we ze maar liever kwijt zijn; waarom zijn ze eigenlijk nodig? Dat vraagt Wim Nolens zich af, hij werkte in de jaren vijftig op de vliegbasis.

Volledig scherm
Een deel van de Nederlandse F16-vloot eind jaren tachtig op de startbaan van Vliegbasis Volkel. © Fotosectie Vliegbasis Volkel

In de tijd dat ik in Harer Majesteits wapenrok als dienstplichtige diende in de Koninklijke Luchtmacht was Vliegbasis Volkel het thuishonk van onze tactische luchtmacht. Dit onderdeel werd geacht gronddoelen te bestrijden, zoals tanks en geschutstellingen. Bovendien behoorde fotoverkenning tot haar taken.

Het Tactische Luchtvaartcommando bestond destijds uit zeven squadrons en vloog met Thunderjets. Die waren verkregen van de Amerikaanse Luchtmacht. De luchtverdediging, gesta­tioneerd op de vliegbases Leeuwarden en Soesterberg, werd uitgevoerd door Gloster Meteors (uit de voorraden van de Britse Royal Air Force). Volgens mijn herinnering – maar ik kan het mis hebben – stortte er per maand gemiddeld één neer. Direct ná zo’n crash – ik maakte dat mee op Vliegbasis Soesterberg – werden de overige vliegers onmiddellijk de lucht ingestuurd, bang als de commandanten waren dat een aantal piloten niet meer durfde te vliegen.

  1. De fietsprofessor blijkt geleerd in het stallen van fietsen
    PREMIUM
    Column

    De fietspro­fes­sor blijkt geleerd in het stallen van fietsen

    De wetenschap schikt zich naar de eenvoud van het Twittertijdperk. Iemand die alles weet van het Sanskriet of hiërogliefen: daar kunnen ze op de televisie niets mee. Maar gelukkig is tegenwoordig overal wel iemand professor in. Slaat ergens de bliksem in, dan komt een ernstig bebrilde geleerde in Het Journaal uitleggen dat een inslag op toeval berust maar wellicht ook weer niet helemaal. Nader onderzoek is geboden.