De Bossche wethouder Mike van der Geld wordt, vlak voor de raadsvergadering van 7 juli vorig jaar, opgewacht door betogers tegen de plaatsing van windmolens tussen Oss en Den Bosch.
Volledig scherm
PREMIUM
De Bossche wethouder Mike van der Geld wordt, vlak voor de raadsvergadering van 7 juli vorig jaar, opgewacht door betogers tegen de plaatsing van windmolens tussen Oss en Den Bosch. © Marc Bolsius

Windmolens in Duurzame Polder: die komen er niet

opinieOnze klimaatdoelstelling ten aanzien van elektriciteit voor 2030 is al bereikt, klinkt het vanuit wetenschappelijke hoek. En als we toch extra stroom duurzaam willen opwekken, dan kijkt Den Haag nu liever naar molens op zee. Windturbines en zonneweides in de Duurzame Polder? Nergens voor nodig.   

  1. Mening | ‘Jongens, blijf nog minimaal een seizoen. Dan doe ik dat ook’
    Lezersbrieven

    Mening | ‘Jongens, blijf nog minimaal een seizoen. Dan doe ik dat ook’

    Stel je voor dat Arne Slot, trainer van Feyenoord, de wedstrijdbespreking voor de komende wedstrijd tegen Emmen afsluit met deze speech (maar dan in het Engels):
    Bernheze, Boxtel, Alphen-Chaam, 's-Hertogenbosch, Oirschot, Goirle, Boekel, Tilburg, Gilze en Rijen, Loon op Zand, Maasdriel, Sint-Michielsgestel, Dongen, Heusden, Meierijstad, Maashorst, Altena, Reusel-De Mierden, Oisterwijk, Waalwijk, Oss, Vught, Zaltbommel
  2. Mening | Het fietspad wordt ertussendoor geperst
    Lezersbrieven

    Mening | Het fietspad wordt ertussen­door geperst

    Een helmplicht voor elektrische fietsen? De vraag is welk probleem er is en welk probleem we hiermee willen oplossen [BD.nl/opinie: ‘Een helmplicht voor elektrische fietsen is een verstandige maatregel’]. Mijns inziens is er sprake van een sterke toename van voertuigen op het fietspad doordat we meer zijn gaan fietsen. Op zich een hoopvolle ontwikkeling. Alleen lijkt het erop dat het toenemend gebruik van die fietspaden niet of onvoldoende heeft geleid tot aanpassingen in de infrastructuur. Zo zijn er CROW-richtlijnen die aangeven welke breedten fietspaden moeten hebben bij een gecombineerd gebruik van zowel snelle bromfietsers (< 45 km) als fietsers (3.00 meter). Die vereiste breedten worden vrijwel nergens toegepast binnen veel gemeenten. Ook is er een minimum breedte voor fietspaden, maar ook die regel wordt vaak met voeten getreden: het fietspad wordt ertussendoor geperst. Ook kun je constateren dat de putten ten behoeve van waterafvoer soms pal op het fietspad liggen. In combinatie met verschillende snelheden van fietsers onderling, brom- en snorfietsers is het vrij eenvoudig om vast te stellen dat dit wel problemen moet geven, zeker als de capaciteit van de fietspaden niet meegroeit met de toegenomen drukte. Deze ontwikkeling vereist een andere visie en aanpak van de gemeentelijke en provinciale overheid. Dus ook anders kijken naar de plek die we de auto in de samenleving hebben gegeven. Een helmplicht gaat het aantal ongelukken niet terugdringen en ik denk dat we dit juist wél willen. Maar zoiets vraagt een duidelijke keuze en lef. Kom op, gemeente en provincie!
    Bernheze, Boxtel, Alphen-Chaam, 's-Hertogenbosch, Oirschot, Goirle, Boekel, Tilburg, Gilze en Rijen, Loon op Zand, Maasdriel, Sint-Michielsgestel, Dongen, Heusden, Meierijstad, Maashorst, Altena, Reusel-De Mierden, Oisterwijk, Waalwijk, Oss, Vught, Zaltbommel