Volledig scherm
Het Unox-winkeltje begin jaren 90, toen half Oss er nog boodschappen deed. © Emile Bonte/Collectie Stadsarchief Oss

De Wissel richt zich in open brief tot Zwanenberg: ‘Samen maken we Unox-winkeltje weer een icoon’

OSS - De modelbouwers van De Wissel maken serieus werk van hun verhuisplannen. In een open brief aan de directie van Zwanenberg vragen ze donderdag om mee te denken over manieren om van het oude Unox-winkeltje een nieuw clubhuis te maken.

,,Het is triest om te zien hoe het pand nu steeds verder verpaupert", schrijven de leden. De open brief is onder meer op de eigen Facebook-pagina geplaatst. ,,Hoe mooi zou het kunnen zijn om het pand opnieuw een trotse icoon te laten worden, opnieuw een plek te laten zijn waar herinnerd kan worden aan de industriële geschiedenis van Oss? Wij denken daar een substantiële bijdrage aan te kunnen leveren.”

Het pand aan de Gasstraat staat inmiddels ruim een jaar leeg. Voorheen was er een beroemde fabriekswinkel gevestigd waar half Oss spotgoedkope etenswaren kocht. Modelbouwvereniging De Wissel zou dolgraag naar het pand verhuizen. De 31 leden hebben haast, want op 1 september moeten ze hun huidige onderkomen bij theater De Lievekamp verlaten hebben.

Erfpacht

De leden begrijpen dat fabriekseigenaar Zwanenberg niet staat te springen om het stokoude pand op te knappen. Daarom stelt De Wissel wat anders voor: draag het pand voor een symbolisch bedrag over aan een beheersstichting, met een erfpachtconstructie op de ondergrond. ,,Met een dergelijke constructie behoud u het eigendom van de ondergrond en vallen veel nadelen van eenvoudige verhuur weg", schrijft De Wissel.

,,Wij zijn graag bereid een dergelijke beheersstichting te initiëren, bereid om fondsenwervingen op te zetten om te zorgen dat er middelen komen om het pand op te knappen en zijn waardigheid terug te geven. Bereid om energie te steken in het opknappen van het pand en, zoals eerder al aangegeven, om de rol van Zwanenberg in de historie van het pand en bij het behoud daarvan op beeldende wijze weer te geven.”