Volledig scherm
Oss City Run © Saraï van Well/BD

Honderden deelnemers Oss City Run: ‘Rennen door gebouwen maakt het extra leuk’

OSS - De Osse binnenstad veranderde zondagmiddag in een waar hardloopspektakel. 600 mensen verzamelden zich op de Heuvel voor de tweede editie van de SNS Oss City Run.

,,Hakken billen!” Onder de enthousiaste aanmoediging van trainster Robin Couprie warmen hardlopers zich om 13.15 uur op het plein van de Heuvel op. Shirtjes worden voorzien van inschrijfnummers, haren worden vastgebonden en telefoons ingesteld op de favoriete muzieklijst. De renners staan aan de start van de zogenoemde funrun waarbij ze door iconische gebouwen in Oss rennen, zoals het Titus Brandsmalyceum en verzorgingstehuis De Wellen. ,,Dat maakt het wel extra leuk, zo’n run brengt je toch op plekken waar je normaal niet zou komen tijdens een loop”, vertelt Pamela Braam (39) die voor de run speciaal uit Eindhoven naar Oss is gekomen. ,,Ik train twee á drie keer in de week en dan is het leuk om mee te doen aan wedstrijden. Hopelijk kan ik finishen binnen een half uur.”

Highlights van Oss

Als om 13.30 uur de zon doorbreekt begeven de renners zich naar het startpunt. De laatste knuffels worden gegeven, succeswensen over en weer geschreeuwd en hier en daar een high five uitgedeeld. Zodra het startschot klinkt is het ieder voor zich en beweegt de massa zich als een grote groep naar, zoals de presentator het omroept, de eerste ‘highlight’ van Oss, het Titus Brandsmalyceum. Een kleine veertig minuten later zijn alle mannelijke en vrouwelijke winnaars van de 5 en 10 kilometer over de streep. Braam’s wens kwam uit: ,,Ik heb de 5 kilometer binnen het halfuur kunnen uitlopen.”

  1. Alles voor de likes, de shares en dat ene perfecte PSV-plaatje
    PREMIUM
    video

    Alles voor de likes, de shares en dat ene perfecte PS­V-plaat­je

    EINDHOVEN/GEFFEN/OSS - Terwijl PSV op het veld knokt voor drie punten, wordt naast het veld een heel andere strijd uitgevochten: die om de aandacht van de fan. Met een heel leger aan fotografen, cameramannen en andere ‘content creators’ doet de club er alles aan likes en views te scoren. Zo veel mogelijk, zo snel mogelijk, iedere wedstrijd opnieuw. Als klassieke voetbalverslaggever is er amper tegenop te boksen. Een wedstrijd door de rood-witte lens van twee clubfotografen én een tv-maker uit de regio. ,,Binnen een paar tellen staat het op Instagram, sneller kan niet.”