Volledig scherm
De grote zaal van theater De Lievekamp © FOTOBUREAU RUUD ROGIER

Lievekamp zet theaterdeur wagenwijd open voor noodlijdende Groene Engel Oss

OSS - De Lievekamp zet de deuren voor samenwerking met De Groene Engel 'wagenwijd open'. Dat zegt theaterdirecteur Coen Bais. Hij denkt graag mee over manieren om het cultuurpodium voor Oss te behouden. 

Gistermiddag kwam onderzoeksbureau BMC met spijkerharde conclusies over de financiële gezondheid van het Osse cultuurpodium. Als er op korte termijn niets verandert, gaat de zaak failliet. Een van de aanbevelingen uit het rapport van BMC is een intensieve samenwerking met theater De Lievekamp om de kosten te drukken.  Helemaal geen verkeerde gedachte, vindt Bais. 

,,Er is ons veel aan gelegen om het culturele aanbod van de Groene Engel voor Oss te behouden", zegt Bais. ,,In principe hebben wij natuurlijk dezelfde kerntaken en bedrijfsvoering. Het grootste verschil is misschien nog wel dat wij wat meer betaald personeel in dienst hebben.”

Bal ligt bij Groene Engel

Hoe die samenwerking er precies uit moet zien, kan Bais nu nog niet zeggen. Daar wil hij het eerst eens goed met het bestuur van de Groene Engel over hebben. Een gesprek tussen de twee instellingen staat nog niet ingepland. ,,De bal ligt bij hen.”

Bais weet ook dat de buren van Muzelinck eerder al de handen ineen sloegen met de Groene Engel. Dat werd geen succes. ,,Ik denk dat de overeenkomsten met ons veel groter zijn. Vroeger was het publiek dat naar het theater kwam volstrekt anders dan het publiek dat een poppodium bezocht. Nu is er veel meer overlap. Je hebt een enorme groep alleseters die bij ons allebei over de vloer komt.”

Voor een overname van de Groene Engel, waar in het BMC-rapport ook over gesproken wordt, voelt Bais niets. 

Volledig scherm
Coen Bais © Cees Baars Apeldoorn
  1. Alles voor de likes, de shares en dat ene perfecte PSV-plaatje
    PREMIUM
    video

    Alles voor de likes, de shares en dat ene perfecte PS­V-plaat­je

    EINDHOVEN/GEFFEN/OSS - Terwijl PSV op het veld knokt voor drie punten, wordt naast het veld een heel andere strijd uitgevochten: die om de aandacht van de fan. Met een heel leger aan fotografen, cameramannen en andere ‘content creators’ doet de club er alles aan likes en views te scoren. Zo veel mogelijk, zo snel mogelijk, iedere wedstrijd opnieuw. Als klassieke voetbalverslaggever is er amper tegenop te boksen. Een wedstrijd door de rood-witte lens van twee clubfotografen én een tv-maker uit de regio. ,,Binnen een paar tellen staat het op Instagram, sneller kan niet.”