Volledig scherm
De actuele situatie op de Graafsebaan met de aansluiting op de Elzenseloop, waar de zwarte auto in rijdt. Links en rechts van de zijstraat de bomen waarover de discussie gaat. © Maarten van den Hurk / BD

Rotonde in Graafsebaan blijkt ook remmer

HEESCH/DEN BOSCH - De geplande rotonde in de Graafsebaan in Heesch is óók bedoeld als snelheidsremmer voor verkeer richting dorp. Deze gemeentelijke info maakt de rechtszaak over de kap van twee monumentale eiken nog weer ingewikkelder.

Zijn opmerking was eerlijk en zal door elke automobilist worden begrepen. Maar de gemeentelijke projectleider maakte er donderdagmiddag in de Bossche rechtbank de zaak over de bomenkap aan de Graafsebaan wel complexer mee: ,,We willen die rotonde daar ook omdat we, puur voor de veiligheid, de snelheid van auto’s naar beneden willen hebben. Dat komt mooi uit daar, dichtbij de komgrens.’’

Door de rechter gevraagd, verduidelijkte hij nog dat het gaat om auto's die vanuit het oosten richting Heesch rijden, over een 80-kilometerweg, en bijna 150 meter voor de rotondeplek de bebouwdekomgrens passeren. Rechter W. Heijninck: ,,Dus bij die rotonde geldt dan al een 50-kilometerregime?’’

Flitskasten

Helmus Boons, optredend namens de landelijke Bomenstichting die de kap wil tegenhouden, zag zijn kans schoon. Als het gaat om snelheidsremmers wist hij wel wat alternatieven. Drempels, borden. En wat te denken van flitskasten?: ,,Bij ons in Den Bosch staan van die kasten langs alle invalswegen. Rij je te hard dan betaal je zo 150 euro. Elke Bosschenaar weet dat, dus het werkt hoor.’’

Over zes weken komt de uitspraak van de bestuursrechter. Tot dan blijft onduidelijk hoe het in Heesch verder moet met het kleine stukje van de lange Graafsebaan, die momenteel gereconstrueerd wordt. 

Verkeersveiligheid

Volledig scherm
Eén van de twee bomen waarover de discussie gaat, staat inmiddels tussen een berg kasseien en een werksleuf. © Maarten van den Hurk / BD

Bij de aansluiting met de Elzenseloop wil de gemeente een rotonde. Hiervoor moeten twee (van de ruim twintig) oude zomereiken weg. Het gemeentebestuur wil dit offer brengen omwille van de verkeersveiligheid. Bedoeld wordt de veiligheid van overstekende fietsers en wandelaars. 
De Bomenstichting stelt dat het ook op een andere manier veilig kan. Namelijk door een goede oversteekplaats te maken met verkeerslichten die werken na een druk op de knop. Boons: ,,Die oplossing zie je overal.’’

Zwaarwegend belang

Knelpunt in de afweging is dat de eiken op de gemeentelijke lijst van monumentale bomen staan. Om dan toch te mogen kappen is een ‘zwaarwegend maatschappelijk belang’ nodig en goede alternatieven moeten niet mogelijk zijn. Boons, in zijn slotwoord: ,,Alternatieven voor de verkeersveiligheid zijn er wel, een tweehonderd jaar oude boom kun je niet vervangen.’’