Volledig scherm
© ANP XTRA

SP Uden onthult 'schrikbarende' cijfers: 'Ruim drie ton aan promotiegeld weggegooid'

UDEN - Uden heeft afgelopen jaren ruim 300.000 euro min of meer weggegooid aan de promotie van de stad. Bureau Clap Communicatieregisseurs werd ingehuurd om wekelijks 30.000 mensen extra naar het centrum te trekken maar het tegenovergestelde is gebeurd. 

Dat stelt de SP-fractie in schriftelijke vragen aan het college van B en W waarin de partij openlijk betwijfelt of Uden weer in zee moet gaan met Clap. Aanleiding voor de vragen is een artikel uit het Brabants Dagblad van vorige week waarin wethouder Gijs van Heeswijk het voornemen toelichtte om in 2018 Clap voor 64.000 euro opnieuw in te schakelen voor de promotie van Uden. 

Schrikbarend

De SP heeft zich met name verbaasd over het feit dat volgens de wethouder de opdracht aan Clap om wekelijks 30.000 mensen extra te gaan trekken niet of nauwelijks te meten is. ,,Frappante uitspraak", zo stelt Gerard Bus in zijn vragen. Uden heeft afgelopen jaren namelijk het speciale bureau Lotus in de arm genomen om dat juist wel te doen. 

Volgens de SP is de uitslag 'schrikbarend': in 2012, het jaar dat Clap begon, kwamen ongeveer 130.000 mensen wekelijks naar Uden, in 2017 is dat gedaald naar 90.000. Clap heeft dus ruim 300.000 euro gebeurd terwijl het niet aan de opdracht voldaan heeft, concludeert de SP. 

Volledig scherm
De slogan waarmee Clap al enkele jaren de promotie van Uden vorm geeft. © Clap