Toen de stoomtrein nog heel gewoon was, zat alles onder het roet
OSS - Zaterdag reed er tien keer een stoomtrein op en neer tussen Nijmegen en Den Bosch en die stopte ook in Oss. Dat was per ongeluk want volgens de dienstregeling was er in Oss alleen een doorkomst.
Dat er in Oss toch even haltgehouden werd, lag aan een trage elektrische stoptrein van de NS die de snellere stoomtrein van 10.55 uur uit Nijmegen ophield. ‘We komen niet helemaal op stoom’, riep de conducteur om, ‘maar we stoppen even in Oss om daarna wel met volle vaart naar Den Bosch te kunnen’.
Vijf kwartier
Volgens de dienstregeling kon het in 36 minuten. Het werd iets meer maar geen passagier vond dat een probleem. Altijd nog veel sneller dan de oude stoomtrein van de Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij die de lijn vanaf 1881 exploiteerde met acht stoomlocomotieven. Die deden er vijf kwartier over, maar de stoomloc van het afgelopen weekend was dan ook de grootste in Europa en dateerde van de achterliggende jaren vijftig en was dus nog betrekkelijke nieuw.
In de beginjaren van het stoomtijdperk op de lijn ging er tien keer per dag een trein heen en terug, waarvan drie keer een stoptrein op en neer tussen Den Bosch en Oss. Reistijd veertig minuten. Er waren toen ook meer halteplaatsen tussen Nijmegen en Den Bosch; negen stuks waaronder de in 1914 opgeheven stations Heihoek (net buiten Oss), Kruisstraat en Sprokkelbos (net voor Rosmalen) en de stations Berghem, Nuland en Geffen die in 1938 werden gesloten.
Perron in de wei
De meeste oude stations, voor zover aanwezig want veel waren niet meer dan een perron in de wei, werden rond 1970 gesloopt. Het monumentale station van Oss, het enige in zijn soort onder de spoorwegarchitectuur, ging najaar 1982 tegen de vlakte. Daarmee verdwenen ook de historische perronoverkapping, de fraaie gietijzeren zuiltjes die de kap schraagden en het seinhuisje bij de overweg. Al met al is er niets meer van historisch waarde op het Osse station aanwezig. Gelukkig hebben we de foto’s nog, de bouwtekeningen en meters archiefmateriaal.
Daaruit blijkt dat het realiseren van de spoorlijn gekenmerkt werd door een vrijwel aanhoudende reeks van tegenslagen. Drie pogingen in 1846, 1863 en 1869 leden schipbreuk door gebrek aan kapitaal en de uiteindelijk geslaagde poging waarvoor in 1871 een vergunning werd afgegeven, deed er zes jaar langer over dan de vier waarbinnen het moest gebeuren.
Schrijven aan de minister
Zodoende lagen het station van Oss en de spoorbrug bij Ravenstein al sinds respectievelijk 1873 en 1874 te wachten op de eerste trein. Gaandeweg die periode maakte zich van de Osse aandeelhouders, de gemeente Oss (voor 36.000 gulden) en de fabrikanten (voor 18.000), een zekere wanhoop meester. Zonder spoorlijn kon Oss met zijn drie margarinefabrieken en achttien jaarmarkten niet concurreren, schreef het gemeentebestuur aan de minister. Op 4 juni 1881 kwam eindelijk de eerste trein. En ongetwijfeld zat de machinist daarvan net zo onder het roet als die van de prachtige stoomtrein van het afgelopen weekend.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen -
In vuilniswagen gevonden kat sterkt aan en gaat naar gastgezin: ‘Honderden aanbiedingen gehad’
OSS - Het gaat relatief goed met de kat die een kleine twee weken geleden in een vuilniswagen werd gevonden in Oss. Intussen is bekend dat het om een kater gaat die de naam Boeddha heeft gekregen. Het diertje verhuist van de opvang naar een gastgezin. De kans is nog altijd aanwezig dat hij bij de vuilnisman die hem redde terechtkomt. -
PREMIUM
Kritiek op verplaatsing Jonkergouw in Schaijk blijft: ‘Deze procedure is een wassen neus’
SCHAIJK – Het voorgenomen besluit van B en W van Maashorst om tuinbouwbedrijf Jonkergouw te verplaatsen van de westkant naar de oostkant van Schaijk, blijft bij veel omwonenden vragen oproepen. Zij vinden de verhuizing het verschuiven van het probleem. Naar hun mening hoort het bedrijf op een industrieterrein thuis. -
Stoomtrein laat oude tijden herleven op spoor in regio Oss
OSS - Kaartjes voor de ritten waren al ver voor het weekeinde uitverkocht. Maar de stoomtrein die zaterdag tussen Den Bosch en Nijmegen tufte bracht ook menig hart in vervoering van toeschouwers langs het spoor. -
PREMIUM
Een plaszuil en dit hokje bij de fietsenstalling: met die ‘openbare toiletten’ moet Oss het doen
OSS – Vette pech voor wie hoge nood heeft in het Osse centrum. Ondanks een unanieme oproep vanuit de gemeenteraad komen er voorlopig géén extra openbare toiletten in de binnenstad. ,,We zijn diep, diep teleurgesteld.”
-
Getest: Dit is de beste vrijstaande vaatwasser
Wat is de beste vrijstaande vaatwasser? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
-
-
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
PREMIUM
Sportawards Oss: een stroom kampioenen én een echte clubheld
OSS – Bij de Osse Sportawards worden dit jaar voor het eerst ‘clubhelden’ geëerd, de vrijwilligers die vaak het hart van een vereniging vormen. Bij Vincent Janssen, Osse voetbalinternational en Sportman van het Jaar, ontlokt dat een vermakelijke ontboezeming.