Volledig scherm
Docente wiskunde Monique van den Brand (Het Hooghuis locatie Zuidwest) maakt zelf veel Youtube filmpjes, als extra ondersteunend lesmateriaal. Foto Peter van Huijkelom © BD

Docenten vullen Youtube met eigen lesstof

OSS/HEESWIJK-DINTHER - Youtubefilmpjes waarin leraren aspecten van hun vak nog eens rustig uitleggen. Het fenomeen rukt op, bij alle scholenkoepels, op alle scholen. 

Volledig scherm
Docent Grieks Sietse Venema van Gymnasium Bernrode in Heeswijk-Dinther gebruikt veelvuldig Youtube als extra ondersteuning voor leerlingen. Foto Van Assendelft © Van Assendelft

Monique van den Brand, ruim vier jaar wiskundedocent, legt uit hoe ze ermee begonnen is. De uit Nistelrode afkomstige lerares volgde haar opleiding in Tilburg. Een van haar onderzoeksopdrachten tijdens haar studie: kijken welke lesmethodes in de smaak vallen bij leerlingen, zodat ze optimaal kunnen leren. Wat blijkt? De leerlingen waarderen sterk de filmpjes die ze hun aanbood waarin ze bijvoorbeeld sommen uitlegt. Kort maar krachtige filmpjes, niet langer dan drie minuten. ,,Ik probeer de leerling gedurende het gehele filmpje geboeid te houden."

Van den Brand begon als docent zelf steeds meer educatieve filmpjes op te nemen en te plaatsen op Youtube. De onderwerpen lopen uiteen: de stelling van pythagoras, hoeken meten met de geodriehoek, de inhoud van een piramide berekenen, ga zo maar door. Ze begon ze steeds vaker aan leerlingen aan te bieden, als aanvulling op de lesstof. ,,Leerlingen vinden het fijn thuis nog eens in alle rust naar de uitleg van een som te kijken." 

Sietse Venema is leraar Grieks op Gymnasium Bernrode in Heeswijk-Dinther. Hij is vier jaar geleden begonnen met het maken van filmpjes, na een workshop. Hij nam ze op om bijvoorbeeld moeilijke grammaticaregels uit te leggen. Dat doet hij onder de naam 'Magister Venemus'. Wat voor hem de lol is om ze te maken? ,,Het is dezelfde lol die ik ervaar als ik les geef. Ik vind het gewoon leuk om te doen." Leerlingen waarderen de filmpjes, zodat ze thuis nog eens uitleg kunnen krijgen over aspecten van het vak die ze ingewikkeld vinden, vertelt hij. 

Oss, Uden e.o.