Volledig scherm
Door de brede binnenberm in de A50 lijkt een derde rijstrook makkelijk aan te leggen. © Gerard Verschooten

Extra rijstrook tegen files op de A50 lijkt simpel, maar is het niet

NIFTRIK/ RAVENSTEIN - De A50 tussen de knooppunten Bankhoef bij Wijchen en Paalgraven bij Oss verbreden naar twee keer drie rijstroken, is geen kwestie van 'even wat asfalt bij leggen'. Vooral aan de Brabantse zijde van de Maasbrug bij Ravenstein is al ruimte gereserveerd. ,,Maar reken je niet rijk’’, zeggen deskundigen van Rijkswaterstaat. 

De A50 rond de Maasbrug wordt steeds filegevoeliger. Elke werkdag staan er in beide richtingen files. Dat komt omdat zowel bij Wijchen als bij Oss twee snelwegen bij elkaar komen, die tezamen als één snelweg de rivier oversteken. Een trechter tussen de snelwegen van en naar Den Bosch en Eindhoven in het zuiden en die van en naar Nijmegen en Arnhem in het noorden. 

'Reken je niet rijk'

Volledig scherm
Drukte op knooppunt Bankhoef vanuit de lucht. © Gerard Verschooten

Op het gehele Brabantse gedeelte - tussen Ravenstein en Knooppunt Paalgraven - ligt een brede middenberm te lonken; klaar om geasfalteerd te worden tot een derde rijstrook. Iets waar de Brabanders in de jaren zeventig bij aanleg van de snelweg al rekening mee lijken te hebben gehouden. ,,Maar zo simpel is het niet, reken je niet rijk’’, waarschuwen verkeerskundigen Raymond Vermijs en Luc Peters van Rijkswaterstaat. ,,Ten opzichte van de toenmalige maten is het nu misschien net iets te krap, moet je aan de buitenzijde toch iets meer grond erbij hebben. Maar nog belangrijker zijn de vereiste milieu-effectrapportages. Wat zijn de effecten van geluid en stikstof? Misschien moeten er wel geluidschermen bij. En mag er verlichting komen, waar je langs natuurgebieden bij Schaijk en Herpen gaat?’’

Vluchtstrook

Volledig scherm
Maasbrug A50 vanaf Ravenstein. © Gerard Verschooten

En dan nog de Maasbrug bij Ravenstein. Zomaar even de vluchtstrook opofferen als derde rijstrook - zoals ook op de Rijnbrug bij Heteren is gebeurd - is te makkelijk gedacht. ,,Een rijstrook moet 3,50 meter breed zijn. Bij uitzondering kan de meest linker rijstrook iets smaller zijn, maar daar staat een beperking van de maximumsnelheid tegenover. Of drie maal 3,50 meter past is twijfelachtig; zeker omdat je lokaal verkeer als tractoren en fietsers ook de ruimte moet blijven geven’’, weten Vermijs en Peters. ,,En je moet eerst uitvinden of de constructie het wel kan dragen.’’ 

Een nieuwe Maasbrug bouwen? ,,Is duur, complex en kost bij voorbaat heel veel tijd.’’ Verder zal aan Gelderse zijde het talud tussen de Maasbrug en Knooppunt Bankhoef moeten worden verbreed. 

Waarschuwen voor files 

Een korte termijnmaatregel kan de aanleg van filebeveiliging zijn: matrixborden boven het asfalt. Daar zitten echter twee nadelen aan. Het is duur: gerekend moet worden op 0,5 miljoen euro per kilometer, al gauw een investering van zo'n 10 miljoen euro. Bovendien hoopt Rijkswaterstaat de komende jaren in te zetten op nieuwe technieken: smart-info. Oftewel: filewaarschuwingen via navigatiesystemen in de auto. Dat is al mogelijk, maar nog lang geen gemeengoed.