Volledig scherm
De enkelspoors brug bij Ravenstein is een flessenhals. © Eveline van Elk

Komt er toch een tweede spoor over de Maas bij Ravenstein?

RAVENSTEIN - De kans dat er ooit nog een tweede NS-spoor over de Maas bij Ravenstein komt, is weer een tikkeltje groter geworden. Een onderzoek naar de toekomst van de IJssellijn, het spoor Roosendaal-Zwolle, onderstreept de noodzaak.

De provincies Overijssel, Gelderland en Noord Brabant willen samen aan de slag met de verbetering van de IJssellijn. Daarvoor moeten meerdere knelpunten op deze spoorlijn worden aangepakt.

De oude Edithburg bij Ravenstein behoort daar al decennia toe. Regelmatig steekt de aanpak van deze flessenhals de kop op. Treinen van en naar Nijmegen kunnen maar over één spoor. Om de doorstroming van het treinverkeer te verbeteren moeten dat er volgens de onderzoekers twee worden. Voorts is ook gekeken naar een station in Berghem, maar dat blijkt niet haalbaar.

De IJssellijn loopt van Roosendaal via Breda, Tilburg, Den Bosch, Oss, Nijmegen naar Zwolle. Het is nu al een druk bereden traject, maar het plan is om er nog meer gebruik van te maken. Met name Sprinters zouden een soort metro-achtige dienstregeling moeten gaan rijden.

De plannen voorzien ook in extra stations bij Berkel-Enschot, Breda-Oost, Zwolle en Deventer. Die worden 'voorstadstations' genoemd'. Het nut daarvan staat niet vast. In 2004 bleek uit een onderzoek van de Technische Universiteit Delft dat ‘voorstadstations’ maar soms succesvol zijn. Het upgraden van de IJssellijn kost al met al 354 miljoen euro.

Nader onderzoek

De provincies leggen hun onderzoek samen voor aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven met het verzoek vervolgonderzoek te doen naar de mogelijke verbeteringen. Op basis van dit onderzoek kan dan op korte termijn een besluit genomen worden over onder andere het al dan niet verdubbelen van de spoorbrug bij Ravenstein, zo stellen de drie provincies.

Oss, Uden e.o.