Volledig scherm
Annemieke de Groot, directeur Q-support. © Marc Bolsius

Oproep na advies Nationale ombudsman: ‘Zorg goed voor Q-koortspatiënten’

HERPEN - Het landelijke platform Q-support doet een dringend beroep op de overheid om de komende jaren goede zorg te leveren aan Q-koortspatiënten. Dat zegt Annemieke de Groot, directeur van Q-support, naar aanleiding van het rapport van de Nationale Ombudsman over de rol van de overheid bij de koortsepidemie.

Bijna tien jaar na het uitbreken van de Q-koortsepidemie staan patiënten er nog grotendeels alleen voor, concludeert de ombudsman in het rapport. Zo kampen ze, behalve met aanhoudende gezondheidsklachten, ook met een verslechterde financiële en sociale situatie. Daarnaast voelen patiënten zich nog altijd niet erkend door de overheid.

'Handreiking van ombudsman is fijn'
Q-support is blij met de erkenning die de Nationale ombudsman patiënten biedt. ,,Het gaat hier om erkenning van de indringende problemen waar veel patiënten zich bijna 10 jaar na de uitbraak nog steeds voor gesteld zien”, zegt De Groot. ,,Het zou heel mooi zijn als overheid en patiënten hier samen uit komen. Fijn dat de Nationale ombudsman een handreiking doet om dit gesprek te faciliteren.”

Rol van overheid
Vijf jaar eerder deed de ombudsman ook al onderzoek naar de rol van de overheid bij de Q-koortsepidemie in 2008-2009. ,,De Nationale ombudsman constateert dat de houding van de overheid ten opzichte van de patiënten niet is veranderd sinds 2012. Het uitblijven van de zo gewenste excuses is voor veel patiënten een hard gelag'', aldus de klachtenbehandelaar.

De ombudsman vond destijds dat de overheid te laks reageerde op de uitbraak van de infectieziekte. Daardoor zouden onnodig slachtoffers zijn gevallen. Excuses heeft het kabinet niet willen maken en een schadevergoeding voor getroffenen zat er ook niet in, ondanks een oproep daartoe van de ombudsman.

'Er zijn lessen geleerd'
De Groot vindt het geruststellend dat de procedures na de Q-koortsepidemie ‘naar behoren zijn aangepast’. ,,Die lessen zijn gelukkig geleerd”, zegt ze. ,,Dat zou dus na een volgende uitbraak beter moeten gaan.”

Wat De Groot zich nog wel afvraagt, is hoe de zorg voor patiënten dan op zorg komt. Volgens haar is beter communicatie niet voldoende. ,,Er dient nog een brug geslagen te worden naar de juiste zorg voor besmette mensen. Het heeft na de Q-koortsepidemie ruim 5 jaar geduurd voor Q-support in het leven werd geroepen. Wij stellen vast dat er dan al veel onherstelbaar leed heeft plaatsgevonden.”

Meer dan tien jaar geleden bleek dat verschillende geitenboerderijen, vooral in Brabant, besmet waren met Q-koorts. De infectieziekte, die kan overgaan van dier op mens, groeide in de jaren daarna uit tot een ongekend grote epidemie. Duizenden mensen werden ziek, waarvan naar schatting achthonderd chronisch ziek. Voor zover nu bekend zijn er 74 mensen overleden aan de gevolgen van Q-koorts.

Aanbevelingen
,,De gevolgen blijven ook jaren na dato aanhouden en er worden nog altijd nieuwe patiënten gediagnosticeerd. De vrees is dat het einde nog niet in zicht is'', aldus ombudsman Van Zutphen. Hij doet een aantal aanbevelingen aan de overheid, waaronder het komen met een ,,concreet gebaar'' voor patiënten en ze te erkennen.

Oss, Uden e.o.