Economische schade door files enorm, corona zorgt slechts voor tijdelijke dip
VideoDe economische schade door vertragingen van het vrachtverkeer op het hoofdwegennet is afgelopen jaar verder gestegen naar een record van maar liefst 1,5 miljard euro. Dit jaar zal het transport even minder hinder ondervinden door de coronacrisis, maar daarna zal de schade weer in rap tempo oplopen, verwacht het bedrijfsleven.
Delen per e-mail
Het is niet anders dan onderhoud aan je eigen huis. Je kunt ervoor kiezen om een paar jaar niet te schilderen, maar dan moet je daarna het hele kozijn laten vervangen. Zo werken wij in Nederland
De schade viel vorig jaar 7 procent hoger uit dan het jaar daarvoor. Alleen al het reistijdverlies van vrachtauto’s kostte ruim 468 miljoen euro. Daar kwamen nog kosten bij voor omrijden en onbetrouwbare reistijden, in totaal nog eens zo’n 750 miljoen euro. Tezamen met de indirecte kosten bedroeg de schade tussen de 1,2 en ruim 1,5 miljard euro, blijkt uit berekeningen van onderzoeksbureau Panteia.
Ondernemersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Evofenedex vragen het kabinet dan ook om het investeringsprogramma in grote verkeersprojecten uit te blijven voeren. Zeker als straks de economie weer aantrekt loopt het vrachtverkeer weer vast in de files, is de verwachting.
Ook willen de organisaties dat het kabinet onderzoeken start naar enkele knelpunten die nog niet op de agenda staan, maar die vorig jaar al voor grote schade zorgden. Denk aan de A12 Gouwe – Oudenrijn en de A2 Holendrecht – Oudenrijn. Verder verdienen de knelpunten op spoor en water nieuwe investeringen.
Goed gezelschap
Ook verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen riep vorige week de komende kabinetten op om miljardeninvesteringen te blijven doen. ,,We bevinden ons in goed gezelschap”, constateert TLN-voorzitter Elisabeth Post. ,,We weten eigenlijk al jaren dat er veel te weinig geld is voor beheer en onderhoud. Soms zie je dat dat misgaat, zoals bij de Merwedebrug. Het is niet anders dan onderhoud aan je eigen huis. Je kunt ervoor kiezen om een paar jaar niet te schilderen, maar dan moet je daarna het hele kozijn laten vervangen. Zo werken wij in Nederland.”
Ook zijn volgens haar investeringen nodig in nieuwe projecten. Post: ,,Daarbij hebben we last van twee dingen: ten eerste een stikstofcrisis en daarnaast een coronacrisis. Als we deze crises onder de knie hebben, komen de files wellicht harder terug. Want als mensen veel meer online kopen, vindt er meer transport plaats. En mensen stappen eerder in de auto dan in het ov uit angst voor corona.”
De bevolking blijft groeien, we willen allemaal steeds meer thuis laten bezorgen en er zijn veel nieuwe woningen nodig. Allemaal trends die een druk leggen op onze mobiliteit en onze infrastructuur
Evofenedex-directeur Machiel van der Kuijl: ,,De bevolking blijft groeien, we willen allemaal steeds meer thuis laten bezorgen en er zijn veel nieuwe woningen nodig. Allemaal trends die druk leggen op onze mobiliteit en onze infrastructuur. Doorstroming op de weg is belangrijk voor het Nederlandse bedrijfsleven.”
Post heeft tot slot nog een heldere boodschap voor mensen die klagen dat de aanleg van nieuw asfalt geen zin heeft, omdat de weg snel daarna weer volstroomt. ,,Als we zo denken, kunnen we beter terug naar paard en wagen.”
Bekijk hier al onze video’s over de economie:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoekstra haalt uit naar Rutte: ‘Gebroken belofte is erfenis van tien jaar VVD’
Bij de aftrap van de verkiezingscampagne haalde CDA-lijsttrekker Wopke Hoekstra vanmiddag hard uit naar coalitiepartner VVD. Onder leiding van de liberalen is de overheid de eigen burgers gaan wantrouwen, vindt het CDA: ,,De erfenis van tien jaar VVD is een reeks van gebroken beloftes.” -
Video
Kabinet wil avondklok als Kamer instemt, per direct nog maximaal één persoon op bezoek
Het kabinet wil de coronamaatregelen weer verzwaren. Het komt nu met een avondklok en strengere regels rond reizen en visite thuis. Die avondklok zou mogelijk op zaterdag al ingaan en lopen van 20.30 uur tot 04.30 uur. Winkels, ook supermarkten, moeten dicht om 20.15 uur. -
Klaver, Wilders, Segers en Baudet vliegen elkaar in de haren over rellen avondklok
De avondklokrellen hebben ook verwijten uitgelokt onder politici. Jesse Klaver verwijt de PVV en Forum voor Democratie ophitsing. Wilders ziet juist de ‘achterban’ van de GroenLinks-leider rellen. -
Plannen voor rekeningrijden zaaien tweespalt in coalitie
Regeringspartij D66 wil dat het huidige kabinet plannen gaat maken voor de invoering van rekeningrijden over vijf jaar. Onzin, vindt coalitiepartner VVD. -
VIDEO
VVD: Ook altijd celstraf na geweld tegen beveiliger
De VVD wil dat er straks altijd celstraf wordt opgelegd bij geweld tegen particuliere beveiligers en journalisten. Een wet voor zo’n taakstrafverbod lijkt vandaag door de Tweede Kamer te worden geloodst, maar geldt dan niet voor beveiligers of verslaggevers.
-
VIDEO
Files weg dankzij thuiswerken, experts pleiten nu voor rekeningrijden
De coronacrisis bewijst definitief dat files oplosbaar zijn zonder structurele aanleg van nieuw asfalt. Als gevolg van thuiswerken zijn er veel minder auto’s op de weg waardoor het fileprobleem vrijwel verdwijnt. Dat concluderen verkeersexperts op basis van de gekelderde mobiliteitscijfers. -
PREMIUMreconstructie
Het einde van Rutte III: een onvermijdelijke val in slow motion
Op kousenvoeten diende de val van het kabinet zich aan. Niemand wilde ruzie. Al was daar wel een draai van Rutte voor nodig. -
PREMIUMINTERVIEW
Ploumen wil PvdA behoeden voor nieuwe nederlaag: ‘Ik ga voor dubbele getallen’
In nog geen twee maanden tot de Tweede Kamerverkiezingen moet Lilianne Ploumen (58) de harten van PvdA-kiezers heroveren. Haar partij staat op een schamele tien zetels in de peilingen. ,,Ik ga voor dubbele getallen.’’