Reizigers bij de vertrekborden op Schiphol.
Volledig scherm
Reizigers bij de vertrekborden op Schiphol. © EPA

Geleidelijke groei Schiphol na coronacrisis

De groeispurt van Schiphol wordt vertraagd nu door de coronacrisis de snelle groeiscenario’s in het water zijn gevallen. Geleidelijke aanwas van het aantal vluchten is komende jaren het motto.

Meerdere Haagse bronnen bevestigen dat de eerdere groeiambitie voor het aantal vliegbewegingen, van 500.000 nu naar mogelijk 540.000 starts en landingen, zeker de komende paar jaar is ingehaald door de crisis. Momenteel staat wereldwijd het leeuwendeel van de luchtvloot aan de grond.

Een ideaal scenario voor een complete reset van de sector, die gelijk meegenomen kan worden in de Luchtvaartnota 2020-2050. Daarover besluit het kabinet vrijdag in de ministerraad. Het idee: gecontroleerde groei van het aantal vliegbewegingen terwijl we langzaam maar zeker uit de coronacrisis komen.

Groei verdienen

Daarbij gelden twee voorwaarden: het herstellende KLM moet dan volop kunnen profiteren van de gestage groei van Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen moeten in het vervolg verdere groei van het vliegverkeer gaan verdienen. Zo moet eerst de hinder voor omwonenden en milieu omlaag, voordat het aantal vluchten verder kan stijgen. Ook gaat het aantal nachtvluchten fors dalen.

De luchtvaart moet sowieso, net als andere sectoren, ‘op een evenwichtige manier’ gaan bijdragen aan een oplossing voor de klimaatproblemen in ons land. Daarom zal in de luchtvaartnota ook een CO2-emissieplafond komen voor onze luchthavens, stellen de ingewijden. De milieuorganisaties hebben eerder voor een jaarlijks dalend CO2-plafond voor de luchtvaart gepleit. Zo’n plafond stimuleert de sector tot vernieuwing en efficiëntie.

Lelystad Airport

Ook is het niet meer de bedoeling dat er allerlei prijsvechters zomaar slots inpikken op Schiphol, om vanuit daar ongebreideld korteafstandsvluchten naar bijvoorbeeld Berlijn of Parijs te verzorgen. Die kunnen ooit wellicht ook terecht op Lelystad Airport, zodra die regionale luchthaven opengaat. Dat plan ligt er nog steeds voor volgend jaar, maar door de crisis kan verdere vertraging in de toekomst niet worden uitgesloten.

De gedachte van een gloednieuwe luchthaven op zee, lang een stokpaardje van D66, is van de baan. Zo’n luchthaven zou de komende jaren helemaal niet meer nodig zijn en is ook niet handig, gezien het grote aantal windmolens voor de Noordzeekust. 

Voorlopig lijkt vliegen van en naar Lelystad Airport er niet in te zitten: