Volledig scherm
De bouw van de luchthaven Berlin Brandenburg Willy Brandt is een enorm hoofdpijndossier voor Duitsland. © EPA

Directeur Duitse ‘hoofdpijnluchthaven’: We gaan écht open en creëren tienduizenden banen

Acht jaar later dan gepland opent de nieuwe luchthaven van Berlijn dan eindelijk haar deuren. Tenminste, als we de directeur van Berlin Brandenburg Willy Brandt (BER) mogen geloven. Volgens hem gaat het vliegveld, dat het derde grootste van Duitsland moet worden, in oktober volgend jaar open en zorgt dat voor 60.000 nieuwe banen op en rond het luchthaventerrein.

Dat zegt Engelbert Lütke Daldrup in een interview met de Duitse zondagskrant Welt am Sonntag. De exacte openingsdatum wordt volgens hem de komende twee maanden vastgesteld. ,,We werken al aan een verhuisplan. De hele operatie zal zeven tot tien dagen in beslag nemen. De luchtvaartmaatschappijen weten al waar ze zullen worden ondergebracht.’’

De Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt moet de oude Berlijnse vliegvelden Schönefeld en Tegel vervangen. De bouw van het vliegveld is een enorm hoofdpijndossier voor Duitsland. De opening stond oorspronkelijk gepland voor 2012, maar werd al vele malen uitgesteld als gevolg van bureaucratische rompslomp, ontelbare technische problemen en een vermeend omkoopschandaal. Ook de leiding over het project wisselde de afgelopen jaren veelvuldig. De problemen waren zo groot dat veel Duitsers zich afvroegen of de luchthaven überhaupt ooit open zou gaan.

Volgens Lütke Daldrup gaat het nu toch echt gebeuren. Eind september werden de doorslaggevende technische tests van de brandbeveiligingssystemen in terminal T1 volgens hem met succes afgerond. Ernstige tekortkomingen in de brandbeveiligingstechnologie waren de belangrijkste reden voor het herhaaldelijk uitstellen van de opening van de luchthaven.

,,De resterende kabelgebreken worden nog dit jaar weggewerkt zodat de TÜV Rheinland (het bedrijf dat zich bezighoudt met certificering, inspectie en veiligheid in de technieksector, red.) in het eerste kwartaal van 2020 de tests kan afronden. De nieuwe terminal T2 zal naar verwachting in de herfst van volgend jaar in gebruik worden genomen’’, zegt de luchthavendirecteur.

Zwaartepunt

Engelbert Lütke Daldrup gaat ervan uit dat Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) aan betekenis zal winnen vergeleken met de andere grote Duitse luchthavens van Frankfurt en München. Met ongeveer 34,7 miljoen passagiers en twee luchthavens (Berlijn-Schönefeld in het zuidoosten en Berlijn-Tegel  ten noorden van de stad) was Berlijn vorig jaar de derde grootste luchthavenlocatie in Duitsland.

 ,,Berlijn is met Tegel nu al de luchthavenlocatie met de meeste in- en uitstappers. Andere luchthavens zijn groter vanwege het overstapverkeer. Maar als je mensen in het buitenland vraagt waar ze naartoe zouden willen vliegen in Duitsland, dan zegt 25 procent: Berlijn. Slechts tien procent wil rechtstreeks naar Frankfurt of München. Ik geloof dat hier daadwerkelijk een nieuw zwaartepunt zal ontstaan.’’

Ruim 7 miljard

De bouw van Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt werd oorspronkelijk begroot op zo'n 1,7 miljard euro, maar gaat nu naar schatting ongeveer 7,3 miljard euro kosten. De Duitse staat heeft tot nu toe 2 miljard euro in de ontwikkeling van de nieuwe luchthaven gestoken.

Wie voor de extra kosten opdraait, moet nog beslist worden. De deelstaten Berlijn en Brandenburg en de Duitse overheid zouden als eigenaren de helft ervan moeten opbrengen in de vorm van een lening of extra bijdrage.  

Volledig scherm
De nieuwe luchthaven © EPA