Jonge zakelijke reiziger vliegt voor status en de lol
Een derde van de zakelijke vluchten is niet noodzakelijk of vereist door de werkgever. Hoogopgeleide jonge mannen vliegen graag voor het werk vanwege de status die het geeft: ,,Het is mijn lifestyle.’’
Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) naar het zakelijk vliegverkeer en de motieven om te vliegen. Slechts een klein deel van de Nederlanders - 5 procent - vliegt zakelijk, maar deze groep is wel goed voor 30 procent van alle vliegreizen.
Zakelijke vliegers reizen lang niet altijd in opdracht van de werkgever, blijkt uit het KiM-onderzoek. Eenderde pakt de koffers voor een beurs of congres zodra de gelegenheid zich voordoet. Soms wordt de zakelijke reis geboekt om er een korte vakantie aan te koppelen. Congressen worden bewust op locaties gehouden die ook toeristisch interessant zijn. De werkgever betaalt de kosten.
In het begin was het wel erg wennen voor mijn gezin, maar dat is niet anders
Het gros van de zakenreizigers komt uit het bedrijfsleven; 15 procent zijn ambtenaren en wetenschappers van universiteiten. Vooral hoogopgeleide mannen tussen de 30 en 40 jaar zijn verzot op vliegen; deze groep is verantwoordelijk voor een kwart van alle zakelijke vluchten. ,,Het is voor mij een lifestyle geworden. In het begin was het wel erg wennen voor mijn gezin, maar dat is niet anders,’’ citeren de onderzoekers een van de mannen.
De groep zakelijke veelvliegers ziet het reizen echt als levenswijze. ,,Uitgenodigd worden in het buitenland is een teken van succes’’, schrijven de onderzoekers van het KiM. Ze zien zichzelf als ‘globetrotters’ en ‘wereldwijs’. 40 procent van de zakelijke reizigers is zeer statusbewust. ,,Zij ambiëren het verwerven en uitbouwen van sociale status en carrière maken, en hebben materiële dromen.’’ Vliegen zien ze als iets positiefs, zorgen om het milieu hebben ze niet. Hoe meer, hoe liever. ,,Men lijkt enige trots te ontlenen aan het idee dat zij herkend worden door het personeel op luchthavens of aan boord van het toestel.’’
1000 kilometer
In 2019 maakten 900.000 Nederlanders in totaal 3,7 miljoen zakelijke vliegreizen, dat resulteerde in 8,5 miljoen vluchten (heen- en terugvlucht en zakelijk rondreizen). De helft van de zakelijke vluchten is korter dan 1000 kilometer. Favoriet zijn bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje en de Verenigde Staten.
Al die zakelijke vluchten zetten door verschillende mechanismen aan tot nóg meer vliegen. Wie eenmaal een internationaal netwerk heeft, wil dat onderhouden. Vliegtuigmaatschappijen verdienen goed aan de zakelijke klant, per kilometer wordt er 2,8 keer meer betaald dan voor toeristische tickets. Daardoor kunnen de prijzen voor toeristische tickets omlaag, wat ook leidt tot meer vluchten. Zakelijke reizigers genieten van hun status bij de loyaliteitsprogramma's van de luchtvaartmaatschappijen en blijven vliegen om die status te behouden.
Coronapandemie
Door de coronapandemie stortte het zakelijk vliegverkeer in. Het KiM voorziet dat het in het zakelijk segment langer duurt voordat de passagiers terug zijn, dan bij het toeristisch verkeer. Pas in 2025 ligt het aantal zakelijke passagiers op het niveau van 2019. Dat is dan 15 tot 30 procent lager dan in ramingen uit het pre-coronatijdperk.
Volgens KiM komt dat door aangescherpt reisbeleid van de werkgever, angst voor corona en doordat er is geïnvesteerd in online vergadermogelijkheden. En dat komt weer doordat er veel positiever naar internetoverleg wordt gekeken dan vroeger. De trein als alternatief slaat vooralsnog niet aan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMTips en trucs
Kofferchaos vermijden? Zo pak je handbagage in voor drie weken vakantie
Om de kofferchaos op Schiphol te omzeilen kiezen reizigers het zekere voor het onzekere. Ze proppen hun hele hebben en houwen in een handbagagekoffer. Maar hoe neem je alles mee in zo'n klein ding? Expert en schrijver Liesbeth Rasker (34), die drie maanden door Indonesië reisde met slechts een rugzak en handtas, laat het zien in een inpaksessie. -
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
CBS: recordaantal toeristen boekt overnachting in Nederland
Nederlandse hotels, campings en huisjesterreinen hebben in het derde kwartaal gezamenlijk een recordaantal gasten verwelkomd. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) sliepen in totaal 14,6 miljoen gasten minstens één nacht in ons land. Dat is het hoogste aantal dat in het derde kwartaal is gemeten sinds 2012, toen het statistiekbureau begon met het bijhouden van deze cijfers. -
Tientallen klachten tegen KLM wegens ‘misleidende reclame’ over duurzaam vliegen
Meer dan tachtig mensen dienden deze week bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht in tegen KLM, meldt televisieprogramma Kassa. Net als bij Shell, dat eerder op de vingers werd getikt voor reclames met de leus ‘CO2-neutraal autorijden’, willen de indieners dat KLM stopt met reclame maken voor CO2-neutraal vliegen via het programma CO2ZERO. -
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen
-
PREMIUM
André Kuipers maakt docu over klimaat: ‘Als we het hier verknallen, kunnen we nergens heen’
André Kuipers laat vanavond in een documentaire zien waar in Nederland aan slimme technologische oplossingen wordt gewerkt voor het klimaatprobleem. -
-
-
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
PREMIUMreistips Italië
Niet te missen in Italië: FIAT-fabrieken, mummies, Teutonen, tempels en ‘trippa’
Deze zomer delen onze correspondenten wekelijks vijf persoonlijke favorieten uit hun land die het omrijden waard zijn. Deze keer deelt Angelo van Schaik zijn tipt voor Italië.