Volledig scherm

De metamorfose van de Koninginnelaan in Den Bosch

DEN BOSCH - Elke week duikt de stadsredactie van het Brabants Dagblad in het verleden van het heden. In de serie oud op nieuw bekijken we bijzondere plekken uit Den Bosch, Rosmalen en Vught vanuit verschillende tijden. Deze week aflevering 3 over de Koninginnelaan in Den Bosch.

We leven in 1938, toen was de Koninginnelaan nog een statige laan. De tand des tijds heeft ook hierop duidelijk vat gehad. In de panden links zijn de kapperszaak en sigarenhandel van Nico Martens en het befaamde café-hotel-restaurant Du Commerce gevestigd. Deze gebouwen hebben de oorlog niet overleefd.

Groot verlies
Met name het verdwijnen van de prachtige gevel van Martens, in art nouveaustijl, mag als een groot verlies worden beschouwd. Jarenlang werd het braakliggend terrein gebruikt als parkeerplaats en fietsenstalling. Ook een hokje voor de verkeerspolitie deed er dienst. De Koninginnenlaan maakte toen nog deel uit van de noord-zuid traverse en was onderdeel van de verkeersader Utrecht-Eindhoven. Ter ontlasting van de drukte realiseerde de stad in 1960 de nu nog bestaande Drakentunnel.

De draak
Rechtsachter zijn de torens van de in 1905 in neogotiek gebouwde Sint Leonarduskerk nog te ontwaren. De ontkerkelijking sloeg toe en in 1972 stopten de erediensten waarna het markante gebouw in het jaar daarop werd gesloopt. De Drakenfontein stond er al eerder en spuit vanaf 1903 rijkelijk zijn water. Het was Commissaris van de Koningin, Bosch van Drakesteijn, die een legaat achterliet ter oprichting van een monument voor zijn tweelingdochters, die op 17-jarige leeftijd waren overleden. De architect van deze eerste stadsuitbreiding ‘Het Zand’, Jules Dony, viel de eer te beurt om het ontwerp te tekenen.

Fotograaf Marc Bolsius combineert in deze fotoserie oud en nieuw. Zo kun je tijdreizen van 2015 naar vroeger en zien hoe het ooit was. De historische foto is beschikbaar gesteld door Stadsarchief ’s-Hertogenbosch. Fotomontage: Bruno Bolsius.