De spoorwegovergang bij Orthen levert regelmatig valpartijen op
Volledig scherm
De spoorwegovergang bij Orthen levert regelmatig valpartijen op © BD

Gevaarlijke spoorwegovergang in Orthen dicht voor auto's na bloedige valpartijen

UPDATEDEN BOSCH - De spoorwegovergang bij Orthen gaat vanaf aanstaande zondag dicht voor gemotoriseerd verkeer, waarmee er enkel nog fietsers overheen kunnen. Afgelopen weken kwamen zeker twee fietsers ten val op de overgang, wat leidde tot een oproep iets aan de gevaarlijke situatie te doen. B en W kondigen nu maatregelen aan.

De overgang is met name voor fietsers gevaarlijk doordat het een schuine oversteek is. Dat zorgt ervoor dat fietsers tussen de rails kunnen komen of bij gladheid onderuit gaan. Begin januari kwam Sam Post (25) daardoor nog hard ten val. De jonge vrouw verloor haar bewustzijn, maar werd net voor een aanstormende trein door een toevallige voorbijganger van het spoor afgehaald. Ook vorige week kwam er iemand ten val. Dat terwijl de overgang al jaren berucht is en omwonenden nu dus actie eisten. 

Sluiten van de overweg biedt de mogelijkheid aan ProRail om een haakse oversteek voor fietsers te maken, zo schrijven B en W daarom nu in een brief. Dat vergoot de veiligheid voor fietsers, maar de kans op ongelukken en valpartijen blijft nog wel bestaan, zo stellen B en W ook. Na de aanpak van de overgang is de oversteek niet meer geschikt voor gemotoriseerd verkeer. 

Zo moet een 'schuine' oversteek ongeveer komen te liggen.
Volledig scherm
Zo moet een 'schuine' oversteek ongeveer komen te liggen. © Gemeente Den Bosch

De overgang gaat niet helemaal dicht voor fietsers omdat er nog veel gebruik van wordt gemaakt door scholieren, werkers en recreanten richting de Onderwijsboulevard, binnenstad en richting de natuur van de Diezemonding, oordeelt B en W. Op langere termijn kijken het stadsbestuur en ProRail wel naar de mogelijkheden van een tunnel of bruggetje op deze locatie. ProRail ziet dat overigens ook graag omdat als gevolg van het het spoorboekloos rijden er steeds meer treinen over het traject gaan.

Het maken van een tunneltje heeft ook als gevolg dat er meer maatregelen genomen kunnen worden tegen geluid- en trillingshinder. Het afsluiten van de spoorwegovergang biedt de gelegenheid om de geluidschermen volledig door te trekken langs Orthen. De kosten voor de afsluiting op korte termijn zijn €30.000, - en wordt betaald vanuit de een potje voor de aanpak van onveilige situaties.

Hoog of laag springen

Wethouder Jan Hoskam verklaarde dinsdagavond bij de commissie ruimtelijke ordening dat de gemeente al langer met ProRail in gesprek was. ,,Want we kunnen hoog of laag springen, het spoor is eigendom van ProRail en die eigenaar moet wél maatregelen willen.’’

Judith Hendrickx (Bossche Groenen) vroeg de wethouder bij ProRail aandacht te vragen voor de korte spoorbomen ter plekke. ,,Er rijden daar veel treinen, maar fietsers kunnen ongeduldig zijn en slalommen tussen de spoorbomen door om toch over te steken. Wij willen spoorbomen die de overgang compleet afsluiten.’’ Volgens Hoskam gaat ook hier eigenaar ProRail over. ,,En die hebben uniform beleid voor geheel Nederland. Het vals en verkeerd gebruik van spoorwegovergangen is een landelijk probleem en ligt toch echt bij de gebruiker.’’ Daarbij gaf de wethouder nog een waarschuwing af. ,,We gaan een gevaarlijk punt verbeteren, maar het blijft een gevaarlijk punt.’’ 

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement