Volledig scherm
V.l.n.r. Petra Janssen(Social label), Inge Bouwknegt en Jacqueline Spoeltman(beiden Rabobank Den Bosch) en Simone Kramer(Social label) © Chris Korsten

Powervrouwen weten wel raad met sociaal ondernemerschap Den Bosch

DEN BOSCH - In het Werkwarenhuis op de Tramkade heeft een bijeenkomst over vrouwen en sociaal ondernemerschap plaatsgevonden, waarbij de organisatie in handen was van Rabobank Den Bosch. Diverse vrouwelijke ondernemers haakten in op het specifieke onderwerp.

Simone Kramer en Petra Janssen, de grondleggers van stichting Social label, 'speelden' in feite een thuiswedstrijd aangezien hun initiatief deels is verankerd binnen het Werkwarenhuis. "Idealisme is een belangrijke drijfveer voor ons. Bij onze steeds terugkerende pogingen om kunst en design midden in de maatschappij te plaatsen, willen we graag verschillende groepen uit de samenleving betrekken en deze met elkaar verbinden", aldus Kramer. 

"Daarbij willen we onder meer een samenwerking creëren tussen ontwerpers en mensen die actief zijn bij sociale werkplaatsen. We streven naar een inclusieve wereld; van wezenlijk belang is dat iedereen meedoet. Verder wordt de opbrengst van de producten gebruikt voor het ontwikkelen van waardevol werk voor kwetsbare individuen. Binnen onze designcollectie zijn al tien productielijnen gerealiseerd."

Een andere spreker was Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland en medeoprichter van de organisatie Women on Wings. "Dat MVO(Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Nederland zich op dit terrein begeeft, is zo klaar als een klontje. Maar Women on Wings kent lang niet iedereen, althans nóg niet. Onze missie is om -schrik niet- één miljoen banen te ontwikkelen voor vrouwen op het Indiase platteland", onderstreepte Van der Heijden. 

"De teller staat op 220.000. We werken samen met plaatselijke ondernemers die een groeiambitie hebben en werkgelegenheid willen scheppen voor plattelandsvrouwen, aan de onderkant van de 'piramide'. Onder andere door kennis te delen en adviezen te geven ontstaan nieuwe inzichten die ten goede komen aan onze hoofddoelstelling. Tevens kan daardoor de armoedespiraal worden doorbroken. Een interessante bijkomstigheid is dat door de grotere economische zelfstandigheid hun kinderen sneller toegang krijgen tot onderwijs."

Er waren zo'n veertig 'powervrouwen' als toehoorder aanwezig bij de presentaties. Een van hen was Viktorien van Hulst, de succesvolle directeur van Theaterfestival Boulevard en Bosse Nova. "Dit was een bijzonder inspirerende en leerzame bijeenkomst. Daarnaast een mooie gelegenheid om 'gelijkgestemden' te ontmoeten", concludeerde Van Hulst. "Gekeken naar al die fraaie input zijn we van plan de komende tijd meer van dit soort bijeenkomsten te organiseren", aldus Inge Bouwknegt, manager business support bij Rabobank Den Bosch.