Volledig scherm
Verkiezingsbord Den Bosch. © copyright Marc Bolsius

Sneue foto's, holle frases: zijn verkiezingsaffiches nog van deze tijd?

DEN BOSCH - Laat meteen duidelijk zijn: het is vaak een treurige aangelegenheid op die verkiezingsborden. Sneue foto's: 'die man lijkt toch net een keukenverkoper'.  En holle frases: 'Niet kwatsen maar doen' of 'Niet wegkijken maar aanpakken'. BD ging op pad met drie gerenommeerde reclamemakers uit regio met de vraag of die politieke posterplakkerij nog wel van deze tijd is?   

Marnix Arens van reclamebureau Howdo in Den Bosch

Hij heeft goed nieuws. Bij de vraag of het verkiezingsaffiche niet een zwaar achterhaald publiciteitsmiddel is, schudt hij het hoofd. ,,Outdoor advertising  is nog steeds een belangrijk reclamemiddel. Wel vaak in combinatie met een verwijzing naar sociale media.”  Wat hem opvalt aan de affiches?  ,,Wat een treurigheid. Hij wijst meteen een van de hoofdschuldige aan. Paul van der Krabben treedt de potentiële kiezers van Bosch Belang tegemoet in een soort rouwkaartje. Er is over nagedacht. Afwijkend formaat, strak in het pak, armen over elkaar, gefotografeerd aan een van de Bossche wateren. ,,Och gerum, welke doelgroep wil hij hier mee bekoren? Hij staat er toch wat sneu bij. Dat past niet bij de tekst daar pal onder: Met Lef en Resultaat naar een Groen en Duurzaam ’s-Hertogenbosch.”

Quote

Och gerum, welke doelgroep wil hij hier mee aanspreken

Marnix Arens
Volledig scherm
Verkiezingsbord in Tilburg. © Beeld Werkt

Mathieu Hermans, ZUID Creatives (voorheen Bureau Zuid) Tilburg 

Op het Tilburgse Stadhuisplein hebben we meteen de aandacht van reclamemaker Mathieu Hermans.  ,,Fascinerend als je er goed naar kijkt. Je rijdt er te vaak te snel aan voorbij.” Vooral de foto’s vallen hem meteen op. ,,Denken ze nou echt dat het werkt? Wie kent die mensen nou? Het zijn niet per se de knapste, dat ziet er niet uit op zo’n affiche.” Dat is volgens Hermans precies de reden dat landelijke partijen het vaak houden bij logo’s als Stem D66. Dan is er een uitzondering: Smolders, die komt volgens de reclamemaker goed weg. ,,Die foto kan beter, maar hij heeft als persoon wel genoeg bekendheid. Hans Smolders, dat is toch een merk.”

Quote

Die foto's werken niet, wie kent die mensen nou?

Mathieu Hermans
Volledig scherm
Verkiezingsbord Uden. © Van Assendelft

John Lommers, Canday Heeswijk-Dinther

In Uden stelt John Lommers van reclamebureau Canday vast dat het bij het affiche voor de kiezer om drie zaken gaat: vertrouw ik jou, heb jij invloed en kom jij voor mij belang op? ,,Je ziet een groot verschil tussen landelijke en lokale partijen. Afdelingen van grote partijen krijgen strikte richtlijnen. Die logo’s dat zijn merken. Je weet voor welke overtuiging de partij staat. Daar zetten ze in Den Haag sterke ontwerpers op." De VVD in Uden zet lijsttrekker Maarten Prinssen prominent in. De kreet ‘Typisch Maarten’ is losjes geleend van de tegendraadse historicus Maarten van Rossum. ,,Het kan werken maar dan moet je je wel aangetrokken voelen tot deze Udense Maarten. De foto is technisch nogal zwak. Hij valt weg in de achtergrond. Het helpt ook niet dat hij er wat bleek op staat. Hij lijkt een beetje ziek. Daar straal je geen vertrouwen mee uit.”

Quote

Hij staat er wat bleek op. Dat helpt niet. Dat straalt geen vertrouwen uit

John Lommers

Lees de reportage in Brabants Dagblad van zaterdag 10 maart

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement