Volledig scherm
Egeltje Freddie. © Staatsloterij

Aandoenlijk egeltje Freddie wint Gouden Loeki

De reclamespot van Staatsloterij met het egeltje Freddie in de hoofdrol heeft de Ster Gouden Loeki 2019 gewonnen. De prijs voor de beste televisiecommercial is vandaag in Amsterdam uitgereikt door Ster-directeur Frank Volmer.

In het tv-spotje wordt Freddie gered door een deelnemer aan de loterij, die een huisje bouwt zodat het diertje zijn winterslaap kan houden. Het publiek kon tot dinsdag stemmen op zijn favoriete commercial. Zo’n 51.000 tv-kijkers deden dat.

Het is het tweede jaar op rij dat Staatsloterij en reclamebureau TBWA\Neboko het gouden beeldje winnen. Vorig jaar deden ze dat met het hondje Frekkel. Het is de 25ste keer dat de prijs wordt uitgereikt.

Anders dan Frekkel is Freddie niet echt. Volgens chief creative officer Darre van Dijk was het eerste plan wel om een écht dier te casten voor het filmpje waarin een oudere man zich over een verdwaald egeltje ontfermt dat in winterslaap gaat, vertelde hij in december. ,,Het probleem was alleen dat de inheemse egels in de najaarsperiode zich echt al voorbereiden op die winterslaap en dus te moe zijn, te weinig energie hebben. En we wilden ook geen Afrikaanse egel inzetten die een ander bioritme heeft want dan hadden de echte egel-kenners vast zoiets gehad van: hé, maar die komt in Nederland helemaal niet voor.’’

Uiteindelijk gingen de acteurs in het reclamefilmpje aan de slag met een knuffelegel en werd die in alle scènes later in de animatiestudio vervangen door een beweeglijke, net echte egel.

Volledig scherm
© STER