Loterijhondje Frekkel onder het mes vanwege mank pootje

videoFrekkel, het inmiddels beroemde hondje uit de Staatsloterij-commercial, gaat binnenkort onder het mes om meer beweging te krijgen in één van zijn achterpootjes. Dat blijkt uit een korte, vandaag vrijgegeven mini-documentaire over Pistacio: de echte naam van het schattige viervoetertje. 

Volgens Roger, die een castingbureau voor tv- en filmdieren runt, kreeg hij enige tijd geleden de opdracht om een lelijk hondje te zoeken voor het reclamefilmpje over de oudejaarstrekking. Dat bleek, zo benadrukt hij in het filmpje, nog een heidens karwei. ,,Ik ging langs bij opvangcentra in heel Europa. In een daarvan, in Slovenië, trof ik ‘Frekkel’. Zijn vacht was vies en hij zat onder de klitten. En hij had heel duidelijk problemen met zijn pootje of heup.‘’

Roger ontfermde zich over het inmiddels achttien maanden oude hondje, en nam het vervolgens mee naar Praag waar het nog altijd woont. ,,Toen hij bij ons kwam, rilde hij zó dat we een jasje voor hem hebben gekocht. Inmiddels woont Pistacio in onze academie met andere tv- en filmhonden. Hij heeft het erg naar zijn zin en rent, ondanks zijn haperende pootje, vrolijk met de andere honden mee”, aldus Roger die denkt dat het hondje met een ingreep kan worden geholpen aan een betere mobiliteit. ,,Ik hoop dat we hem beter kunnen maken. Binnenkort gaan we naar de dierenarts waar zijn pootje zal worden geopereerd.”

Lief

De tv-commercial van de Staatsloterij wordt op sociale media nu al de ‘briljantste, vertederendste, liefste en geniaalste’ reclame van dit jaar genoemd. ,,We worden bedolven onder de positieve reacties. Frekkel heeft Nederland in het hart geraakt”, aldus de Staatsloterij. 

In het filmpje, bedacht door de Staatsloterij en het internationale reclamebureau TBWA Neboko, dromen de baasjes van de ietwat verfrommelde Frekkel van een fortuin. Wanneer de heer des huizes zijn wensen hardop uitspreekt - ‘als we die 30 miljoen winnen, wil ik alleen nog maar mooie dingen’ - neemt het hondje aangeslagen de benen. Vervolgens gaan de baasjes bijna radeloos op zoek naar het huisdier. Als Frekkel tot hun grote vreugde wordt teruggebracht, krijgt de vinder als beloning een oudejaarslot. 

De boodschap?  Froukje Claes, als campagnemanager betrokken bij de totstandkoming van het filmpje,: ,,Iedereen droomt van een mooie prijs, maar uiteindelijk is het doorbrengen van de kerstdagen en het leven met dierbaren en geliefden nog altijd waardevoller dan veel geld.’’

Volledig scherm
Pistacio © screenshot Staatsloterij

Bekijk de reclame van de Staatsloterij:

Volledig scherm
© Screenshot Staatsloterij
Volledig scherm
Frekkel © Staatsloterij