Volledig scherm
Slavko © EPA

Montenegro skipt songfestival om nieuwe auto's te kopen

De Montenegrijnse omroep RTCG investeert liever in een nieuw wagenpark dan in deelname aan het Eurovisie Songfestival. Daarom is het land er volgend jaar in Rotterdam niet bij, staat in een vandaag verspreide verklaring.

‘Deelname aan het songfestival kost ons jaarlijks 130.000 euro. Onze deelnemers behaalden meestal bescheiden resultaten en kwalificeerden zich nauwelijks voor de grote finale’, staat in de verklaring. ‘Dit jaar hebben we daarom besloten om het geld in het vernieuwen van ons wagenpark te steken. Het plan is om vijf nieuwe auto's te kopen, wat de veiligheid van onze werknemers aanzienlijk vergroot, aangezien ze elke dag meer dan 1000 kilometer afleggen.’

Vorige week werd bekend dat Montenegro in 2020 een jaartje overslaat. Dat werd eerder deze week door de European Broadcasting Union (EBU) bevestigd.

Roemloos

Montenegro trok zich ook al terug in 2010 en 2011, eveneens vanwege financiële redenen. Het land heeft tot dusver nog nooit een rol van betekenis gespeeld tijdens het songfestival. In elf deelnames werd twee keer de finale gehaald met als beste resultaat de dertiende plaats in 2015.

De afgelopen vier jaar ging Montenegro roemloos ten onder in de halve finales, al zorgde het land in 2017 nog wel voor een van de meest opvallende artiesten van dat jaar. Slavko speelde zich destijds in de kijker door in een doorzichtig shirt met zijn lange paardenstaart op het podium te helikopteren. Hij won er de ‘prijs’ van slechtst geklede act van het jaar mee.