Volledig scherm
3FM-dj's Sander Hoogendoorn en Eva Koreman hebben als eerste Serious Request-duo het einddoel behaald. Vanmorgen kwamen ze onder luid gejuich aan bij het hoofdkwartier TivoliVredenburg. © ANP Kippa

Opbrengst 3FM Serious Request ‘nieuwe stijl’ is na vette jaren Glazen Huis mager

UpdateWordt de splinternieuwe goededoelenactie Serious Request: Lifeline van 3FM wat opbrengst betreft net zo'n succes als de veertien voorgaande edities van het glazen huis? Dat was vooraf de grote vraag. Met een eindstand van 1,3 miljoen euro lijkt het antwoord teleurstellend. De dj's reageerden enthousiast, maar in topjaar 2012 werd nog ruim 13,8 miljoen euro binnengehaald. 

Dit jaar koos 3FM bewust voor een andere opzet van het inmiddels traditionele Serious Request waarbij dj's zich de afgelopen jaren vrijwillig  een aantal dagen lieten opsluiten in een glazen huis. De populariteit van die opzet liep terug, zo redeneerde de publieke zender. 3FM wilde niet lang op één plek geld inzamelen, maar besloot drie dj-duo's door het land te laten wandelen langs acties voor goede doelen. 

Vanmorgen haalden 3FM-dj’s Sander Hoogendoorn en Eva Koreman  als eerste Serious Request-duo hun einddoel: hoofdkwartier TivoliVredenburg in Utrecht. De twee andere duo’s, Jorien Renkema en Rob Janssen kwamen even voor 15.00 uur door. Ze kwamen haast strompelend over de finish na een tocht van 171 kilometer. Het laatste 3FM-duo bestaande uit Mark van der Molen en Rámon Verkoeijen begint nu aan hun laatste kilometers. Zij moeten in de vooravond in Utrecht aankomen.

Groeien

De deelnemende 3FM-dj's stelden, voordat ze door Nederland gingen wandelen, veel zin te hebben in hun avontuur. Ze noemden de nieuwe opzet ‘vet‘ en ‘iets nieuws dat nog moet groeien'. Luisteraars zijn tot op het bot verdeeld over het nieuwe Serious Request: Lifeline. Op sociale media wordt door velen gesteld dat ze het glazen huis missen. Weer anderen noemen de wandeltochten juist ‘verslavend leuk‘ en ‘lekkere en vernieuwende liveradio’. 

Onze columnist Nynke de Jong prijst vandaag de nieuwe opzet: ‘Laat ze allemaal maar lullen, Eva, Sander, Jorien, Rob, Mark en Rámon. Jullie laten maar weer eens zien hoeveel hart jullie voor de muziek hebben, voor jullie zender en voor het goede doel. Zonder de grote schijnwerpers, maar mét die blaren en dat doorzettingsvermogen.’

3FM, dat al een tijdje kampt met kwakkelende luistercijfers, haalt nu een eindopbrengst die hoger is dan het allereerste glazen huis, dat in 2004 begon met 915.955 euro.  Maar de jaren daarop steeg de opbrengst bijna jaarlijks, tot een absoluut hoogtepunt in 2012 met bijna 14 miljoen euro. 

De opbrengst van Serious Request door de jaren heen

2004: 915.955 euro

2005: 2,2 miljoen

2006: 2,8 miljoen

2007: 5,2 miljoen

2008: 5,7 miljoen

2009: 7,1 miljoen

2010: 7,1 miljoen

2011: 8,6 miljoen

2012: 13,8 miljoen

2013: 12,3 miljoen

2014: 12,3 miljoen

2015: 8,6 miljoen

2016: 8,7 miljoen

2017: 5 miljoen (laatste editie glazen huis)