Volledig scherm
De onderwijscampus zoals D66 deze voor ogen heeft als de Onderwijsboulevard in Den Bosch voor auto's wordt afgesloten. © D66 Den Bosch

Groene en autovrije Onderwijsboulevard in onderzoek

Do 11 mei. Geen auto's en bussen, brede looproutes en bankjes. Dat plan van D66 voor de Onderwijsboulevard wordt nu onderzocht door B en W. De partij stelde het idee voor een 'campus' - met bovenstaande impressies - voor omdat de straat onveilig zou zijn. B en W neemt de tekeningen nu mee in een onderzoek naar herinrichting van het verkeer in de hele spoorzone.

Door Bart Gotink

Volledig scherm
Nederland, Den Bosch, er zijn plannen om de onderwijsboulevard autoluw te maken vanaf de Hugo de Grootlaan. links de kunstacedemie en rechts Avance Hogeschool. © copyright Marc Bolsius

Aan de Onderwijsboulevard zitten onder anderen het Koning Willem I College, en de hogescholen Avans en HAS. Daardoor verblijven er dagelijks meer dan 10.000 studenten in het gebied. Het stadsbestuur geeft op de vragen van D66 aan dat de weg inderdaad 'qua verkeersdrukte vergelijkbaar is met een 50 kilometer per uur weg'. Dat terwijl op de straat slechts 30 kilometer per uur gereden mag worden. De drukte komt vooral door het grote aandeel voetgangers (vanaf het station), fietsers en bussen in de straat. Onveilig is de weg overigens niet, zo stelt B en W op basis van de ongevallencijfers. Daarvoor zijn er al genoeg maatregelen genomen afgelopen jaren.

Deels afsluiten

Het plan van D66 wordt nu meegenomen in een stuk over verkeer in de gehele spoorzone, dat voor de zomer uit moet komen. Daarbij wordt wel benadrukt dat het geheel afsluiten van de Onderwijsboulevard voor auto's weer 'effect heeft op de verkeersdrukte op andere plekken'. Ook moeten bussen een andere route gaan rijden als de straat in zijn geheel op slot gaat.

Eénrichtingsverkeer of gedeeltelijk afsluiten van de boulevard behoren ook nog tot de mogelijkheden. Zelf gaf René Van den Kerkhof van D66 al enkele alternatieven mee. ,,Bussen zouden misschien via de Oude Vlijmenseweg kunnen rijden en wellicht moet de Magistratenlaan (parallel aan het spoor) breder worden omdat daar meer voertuigen gaan rijden.’’

Groen

Meer groen draagt daarbij ook bij aan de klimaatdoelstellingen, maar budget voor zo'n herinrichting is er momenteel nog niet, zo geeft het bestuur ook aan. Wel zou het ideen van een groene campus de straat en onderwijsinstellingen aantrekkelijker maken, vindt B en W. Van den Kerkhof keek voor het plan onder meer naar de campus van de universiteit van Tilburg.

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement