Volledig scherm
Jan van Kollenburg sr. en Jan van Kollenburg jr, brouwmeesters van Brouwerij Van Kollenburg © copyright Olaf Smit

Klaar met 'eenheidsworstbier': kleine bierbrouwers schieten als paddenstoelen uit de grond in Den Bosch

Ma 3 jul. Toen Jan van Kollenburg (69) een stadsbrouwerij begon in 1999 waren ze - na Heineken - de tweede bierbrouwerij in de stad. Met de komst van Bossche Brouwers aan de Vaart zijn dat er straks zeker zes. De kleine bierbrouwerij is in opkomst.

Door Bart Gotink en Emma Peters

Alleen al sinds 2012 telt de stad zeker vier brouwerijen meer: De Markies, d'n Draok, Brouwerij Boegbeeld en Jongens van de Wit. Is er ruimte voor zoveel gebrouw? ,,We zijn meer maten dan concurrenten," stelt Janneke Pieters van Brouwerij Boegbeeld in elk geval vast. Maar natuurlijk is het ook voor haar nog wel de vraag of al die brouwerijen het over de jaren heen gaan halen. Pieters: ,,Het is nu ook een beetje een hype en daarbij is het altijd de vraag hoe lang deze aanhoudt."

Dinsdagochtend portretten van vijf kleine bierbrouwers in Den Bosch op deze site

Pannetje op fornuis

Den Bosch staat niet alleen in de trend. Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is in tien jaar ruim verviervoudigd, van 90 in 2007 tot 370 in 2017, zo becijferde het CBS. In Brabant ging het aantal biermakers van 20 naar 65 in dezelfde tijd. En daarbij gaat het vooral om kleine brouwerijen, met één tot vijf man personeel. En waar de één het professioneel aanpakt, blijkt het voor de ander meer een uit de hand gelopen hobby. Zo begon brouwerij D'n Draok gewoon met een pannetje op een fornuis in 2012, uit liefde voor bier. Maar elk half jaar kon eigenaar Paul Kitzen uitbreiden in capaciteit. ,,Anders kon ik kon de vraag gewoon niet aan."

Ongefilterd bier

De Bossche Brouwers aan de Vaart stappen nu ook in. Plek zat in de markt, denkt Leo Hamers. ,,Wij gaan bijvoorbeeld alleen brouwen voor onze eigen gelegenheid en andere zaken op de Tramkade. Als mensen ons bier willen drinken, moeten ze hier naar toe komen." De brouwers willen vooral met workshops brouwen het verschil gaan maken, aldus Hamers. Dat de brouwers elkaar niet als concurrenten zien, blijkt ook wel uit het feit dat ze elkaars bier verkopen. Zo worden de flesjes bier van De Markies gewoon verkocht bij De Jongens van de Wit in het Paleiskwartier. Wie er dan wel last van heeft van de kleine brouwers? Hamers: ,,De grote brouwers hebben er denk ik het meest last van. Zij introduceren momenteel allemaal nieuwe bierconcepten, zoals ongefilterd bier. Je ziet dat deze brouwerijen zich verbreden naar het aanbod van de kleine brouwerijen."

6,5 miljoen hectoliter

Heineken - al sinds 1958 in de stad - ziet inderdaad dat 'de afgelopen jaren in heel Nederland de waardering voor bier groeit'. ,,En dat is onder andere zichtbaar in de groei van het aantal lokale brouwerijen", aldus een woordvoerder. Het antwoord over de vraag hoe dit zit voor de concurrentie, wordt ontweken. ,,Deze toename betekent een bloeiende en diverse biermarkt, en dat is iets dat wij alleen maar toejuichen", zo zegt zij. Tegen de paar duizend liter bier die de lokale brouwerijen brouwen, kan Heineken op de Rietvelden 6,5 miljoen hectoliter bier per jaar maken. Naast Heineken gaat het ook om Brand, Amstel en Wieckse.

Eenheidsworstbier

Rik Schuurmans  en Johannes Janssen van De Markies zagen het speciaalbier hip worden. ,,We gingen altijd naar bierfestivals. Tien jaar geleden was dat nog het domein van zestig plussers.” Zestigplusser Van Kollenburg ziet hetzelfde. ,,De verkoop van pils daalt, de verkoop van speciaalbier stijgt. Het is geweldig om te zien hoe jongeren bezig zijn met speciaalbier. Ik denk dat mensen wel klaar zijn met eenheidsworstbier.”

Dinsdagochtend portretten van vijf kleine bierbrouwers in Den Bosch op deze site

  1. Wat zijn dat voor teksten?

    Wat zijn dat voor teksten?

    Di. 26 sept. De bedenkers hopen op een glimlach van voorbijgangers. En dat lijkt aardig te lukken bij Studio Reinoud en Jules, op de hoek van de Handelskade en de Zuid-Willemsvaart. Met kleine letters is op het raam te lezen dat we te maken hebben met grafisch ontwerpers, webbouwers en tekstschrijvers. Deze dertigers noemen zichzelf ook wel grapjassen. Voorbeelden daarvan plakken ze om de zoveel weken op de ruit. 'Absoluut geen kleurverschil' is daar sinds een paar dagen te lezen.

Opinie