Volledig scherm
Eén van de elektrische busjes in Den Bosch, zoals deze tot 1 januari reed. © Elektrische busjes Den Bosch

Mogelijk weer gratis binnenstadsbusjes op 1 mei

Ma 13 mrt. De vier initiatiefnemers zijn 'zeer hoopvol' dat er op 1 mei weer gratis busjes door de binnenstad van Den Bosch rijden. Dat meldt één van hen, Joop Thissen, desgevraagd.

Door Bart Gotink 

Sinds een 1 januari rijden er geen elektrische busjes van Arriva meer. Het college van B en W vond deze busjes te duur. Over 2017 wilde Arriva namelijk 637 duizend euro voor het vervoer, wat neerkomt op 8 euro per passagier. Omdat de gemeente dit niet wil betalen, stopte dit vervoer per 1 januari.

Vier initiatiefnemers, waaronder Thissen, probeerden daarop te komen tot een goedkoper alternatief om alsnog een vorm van gratis vervoer voor te zetten in de binnenstad. Die plannen liggen nu klaar. Als gemeente en de provincie akkoord gaan, moeten deze busjes op 1 mei gaan rijden.

Hoeveel het nieuwe plan de gemeente en provincie gaat kosten, wil Thissen nog niet kwijt. De kosten liggen echter veel lager door de inzet van vrijwilligers van de stichting Gastvrij 's-Hertogenbosch op de busjes. Ook wordt gekeken of mensen die langdurig werkloos zijn en wajongers een rol kunnen krijgen op de busjes als chauffeur of gastheer.

Quote

Voor dat soort busjes is echter een ander soort rijbewijs nodig

Joop Thissen

Twee busjes gaan de ronde dan maken, waardoor ze elke 20 minuten langskomen bij de haltes. In de busjes passen 8 passagiers. Een stuk minder dan de 18 passagiers die in de Arrivabusjes paste. ,,Voor dat soort busjes is echter een ander soort rijbewijs nodig," aldus Thissen. ,,En veel van onze vrijwilligers hebben die niet." Met een standaard rijbewijs mogen er maximaal negen mensen in één auto zitten.

In eerste instantie wordt nog gereden met dieselbusjes, omdat er nog geen elektrische busjes bestaan voor 9 personen. Deze moeten wel vallen in de zuinigste klasse, aldus Thissen. Aan de elektrische busjes wordt ondertussen gewerkt door het Eindhovens bedrijf VDL. ,,Wanneer deze precies klaar zijn, is niet bekend", aldus Thissen. ,,Dat ligt volledig aan de markt." 

Eerder werd al bekend dat de route ook iets anders gaat lopen. Thissen kiest er omwille van de veiligheid voor om niet via de Markt te rijden. Vanaf de Hinthamerstraat zullen de busjes dan ook de de Sint-Joshephstraat indraaien, langs de Zuid-Willemsvaart, de Arena, en de Orthenstraat richting het station.

Volledig scherm
Mevrouw Karyan stapt in de elektrische bus © Bart Gotink/BD

Blogs