Volledig scherm
© Brabants Dagblad

Nieuwe dienstregeling NS: dit gaat er veranderen rondom Den Bosch

Wo 6 dec. Mede door de invoering van de spoorboekloos rijden gaat er in de nieuwe dienstregeling het één en ander veranderen rondom Den Bosch. Het nieuwe spoorboekje gaat zondag in.

Door Bart Gotink

Door invoering van het zogenoemde spoorboekloos rijden er straks namelijk zeven dagen per week zes in plaats van vier Intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven. Dat betekent dus elke tien minuten een trein. Afgelopen jaar is hiermee geëxperimenteerd op woensdagen en dat bleek succesvol. Vanaf vanaf zondag wordt dit zeven dagen in de week ingevoerd. De tienminutenregeling duurt elke dag tot 19 uur, op zondag tot 21 uur. De invoering heeft tot gevolg dat er wat andere wijzigingen in de dienstregeling nodig zijn, al blijft het grootste deel van de vertrektijden wel hetzelfde. 

Reizigers komend uit Vught hebben de meeste pech: de overstap van de sprinter uit Vught op sprinters naar Tilburg, Geldermalsen en Nijmegen wordt 7 minuten langer. Meer geluk hebben reizigers tussen Arnhem en Dordrecht en tussen Deurne en Oss. Deze reizigers hoeven niet meer over te stappen op Den Bosch, wat de reistijd verkort. Verder vertrekken er in de nieuwe dienstregeling laat op de avond extra sprinters tussen Geldermalsen en Den Bosch. Daardoor rijden er de hele avond tot twaalf uur twee keer per uur een sprinter tussen Utrecht en Den Bosch. Op zondagavond gaan er meer treinen van Den Bosch naar Schiphol rijden. Op werkdagen komt er een extra vroege intercity tussen Eindhoven en Den Bosch met een vertrek om 5.46 uur. De Sprinter die in de spits naar Oss rijdt en de Intercity naar Nijmegen vertrekken op station Den Bosch voortaan vanaf een ander spoor, namelijk spoor één. 

Verder hebben reizigers die langs Boxtel gaan geluk. De sprinter wordt sneller, doordat deze niet meer hoeft te wachten op een passerende intercity op dat station, een van de grotere frustraties van reizigers daar.