Volledig scherm
Intimidatie tijdens de Drakenrace. Intimidatie tijdens de Drakenrace. Bedrijvigheid op het water tijdens de Drakenrace. © Roel van der Aa

Nu is het wél lekker weer voor een Waterweek

Do 14 jun. Ongeveer nu had de tweede editie van de Bossche Waterweek plaats moeten vinden. Op de website staat echter geen programma. Daar staat weinig meer dan dat de vorige editie 50.000 bezoekers trok. Een uitroepteken aan het eind van de zin suggereert dat dat men dat zelf een succes vindt.

Dat is een klein leugentje om eigen bestwil, want De Bossche Waterweek is niet meer. De eerste editie ging ten onder aan de koudste septemberdagen in de geschiedenis, zo sprak de voorzitster. En dan blijven mensen thuis.  Extra wrang dat juist deze maanden, waarin dus de tweede editie had moeten plaatsvinden, vermoedelijk als warmste maanden sinds mensenheugenis de boeken ingaan. Maar juist bij zo'n eerste, tegenvallende editie zit het vet nog niet op de botten om een tegenslag te overleven.

Klein en kneuterig

Volledig scherm
De rubberbotenparty op de Dommel, met de Wilhelminabrug als decor. FOTO Olaf Smit IPTCBron Fotoburo Olaf Smit de rubber boten party over de Dommel, op de achtergrond de Wilhelminabrug © Olaf Smit

En dat is toch best jammer, want in het rijtje evenementen zat best wat geinigs. Die 150 meter lange glijbaan op de Markt, die er nooit kwam. Of neem de Drijf-In Movie Night. Jaws in een krakkemikkig bootje, wie kan daar tegen zijn? Het wereldrecord watergevecht was in elk geval één keer leuk geweest om aan mee te doen. De rubberbotenparty had ook slecht weer, maar heeft misschien zijn beste tijd wel weer een beetje gehad.

Al met al was het een beste leuk week geweest, met het mooie weer dezer dagen. Een leuke week met 200.000 bezoekers, zo hoopte de organisatie althans. Weinigen zullen nu echter veel zin hebben vorm te geven aan een doorstart. Het geldtekort raakte alle schuldeisers, de gemeente kreeg niet zoveel terug voor de 130.000 euro subsidie. 

Maar misschien is het wel poging waard: een heel wat goedkopere waterweek. Een website en logo's zijn er al, de ideeën ook. Begin nu gewoon eens lekker klein en kneuterig, maar met wat enthousiasme. Als bestaande evenementen niet in de waterweek willen, is het ook goed. Praat niet direct voor 200.000 bezoekers, maar pik gewoon een week met altijd mooi weer, en zie waar het schip strandt. 

Dus, wie pakt de handschoen op?