Volledig scherm
Het brandweerhuisje wordt opgeknapt door links op de trap Lizette van Dijk, met palen Anne Reijnders en zagend Jorn van Hoof. © copyright Marc Bolsius

We moeten aan de haan en de bok, zo wil De Lekkere Man aan de Tramkade

Vr 16 feb. Er brak vroeger zo vaak brand uit in de veevoederfabriek van De Heus, dat ze aan de kade een eigen brandweerhuisje bouwden. Ook die twintig vierkante meter Tramkade wordt nu weer in gebruik genomen: De Lekkere Man trekt erin. 

Door Bart Gotink

Eigenlijk is het wel grappig, vindt Anne Reijnders. Op één van die plekken waar het 'mannenprobleem' in de vleesindustrie is ontstaan, gaat zij samen met compagnons Lizette van Dijk en Jorn Verhoof dat proberen op te lossen. Vanuit misschien wel het kleinste gebouwtje op de Tramkade, sinds vorig jaar herkenbaar aan de felle rood-witte kleuren, moet het vlees van de tot nu toe vrij 'nutteloze' hanen, bokken en stieren gepromoot en afgezet gaan worden. 

Vlees- en legkip

En dus vraagt Reijnders of ze even een geschiedenislesje mag geven. Vooruit. ,,Na de Tweede Wereldoorlog ontstond in het westen een nieuw doel: Nooit meer honger. In de loop der jaren ontstonden daardoor bijvoorbeeld twee 'types' kippen, de vleeskip (dik) en de legkip (slank). Elk met zijn eigen voeding en leefomgeving. Maar de haan van de legkip werd overbodig. Net als de stier van de melkkoe, of de bok van de melkgeit. En zo blijven er heel veel mannen over." En op het terrein van de Heus werden verschillende soorten kippenvoer ontwikkeld en gemaakt, voor de legkip en de vleeskip. ,,Dat we nu dus hier het mannenprobleem willen oplossen, voelt een beetje alsof er een cirkeltje rond is."

Als de verbouwing van het kleine pandje straks af is, passen er maximaal drie bureautjes en een lunchtafel in. Toen de drie de sleutel kregen, hebben ze eerst nog de planken verwijderd waar de brandslangen bovenop lagen. Want er brak zo vaak brand uit op het fabrieksterrein, dat een eigen brandweer nodig was.

Charcuterie

Een keuken is er dus niet, ondanks dat Verhoof kok is en recepten maakt met de 'mannen'. Reijnders: ,,We maken wel eens gebruik van de keuken van Koudijs. Daar is dit weekend ook de Mannenavond, waar iedereen ons bokkenburger kan proeven. Maar wij zijn zelf geen restaurant. Wat wij proberen, is een afzetmarkt te creëren voor de boeren met een overschot aan mannen. Voor dat doel hebben wij wel eens de catering gedaan op festivals. Verder proberen we het op de kaart van restaurants te krijgen." Doel? ,,Afzet creëren voor alle boeren". 

Daarvoor doen de drie nu onderzoek naar welk deel van, bijvoorbeeld de bok, op wat voor manier lekker is. Daarmee is een charcuterie van 'mannen' ontwikkeld. Reijnders: ,,Maar daarvoor hebben we wel zelf moeten bepalen op welke leeftijd je een bok het beste kunt slachten. Want bovenal moet het ook gewoon lekker zijn. Veel mensen hebben bij een bok bijvoorbeeld nog het idee dat het vlees oud, taai en vies is. Maar eigenlijk is het een uniek, onderscheidend stuk vlees."

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement