'Wij willen reuring, iets toevoegen aan de stad'
Petra Janssen (51) is naast creatief directeur van Studio Boot mede-initiatiefnemer van het Werkwarenhuis op broedplaats Tramkade. Zij vertelt deze week over haar Den Bosch.
Delen per e-mail
,,We willen iets toevoegen aan de stad. Vorig jaar begonnen we met de dansavonden met vergeten dj-helden. We willen reuring maken. Nieuwsgierige, betrokken mensen komen daar als eerste op af."
Zondag 2 april reist Janssen naar de designweek in Milaan met een pop-up van haar Werkwarenhuis. ,,We laten de betekenis van design voor de maatschappij zien; zelfs Cello, Reinier van Arkel en RIBW Brabant reizen met hun mensen mee. Dat is de kracht van design."
Mooiste plek
,,Tramkade: een waardevolle vrijplaats en dat moet het blijven. De stad is af en er moeten plekken zijn waar mensen creatief kunnen zijn en mogen experimenteren. Bij het Werkwarenhuis kunnen mensen eten en dansen, er komen ontwerpers, Weener XL schildert er, het is een doorstroomhuis voor mensen die moeilijk terecht kunnen op de arbeidsmarkt; noem maar op. Samen maken we een monument voor de toekomst. Iedereen is welkom, mensen die mee willen doen, van dakloos tot dokter."
Tot rust komen
,,In de natuur, in de binnenstad kun je langs de Dommel zo mooi en stil wandelen midden in de stad."
Stom
,,Wat is stom? Rare vraag. Wat is mooi en wat is lelijk? Wat kan zijn tijd doorstaan? Ik vind de locatie voor de uil op het Wilhelminaplein niet geschikt. Je komt de stad in en ziet de achterkant. Deze plek is een eerste open ontmoeting met de stad.'
Als ik voor één dag burgemeester zou zijn
,,Dat is een flinke verantwoordelijkheid. Ik zou het belang van kunst, cultuur en design uitleggen aan bestuurders. Kunst is de motor van de economie, we moeten jonge kunstenaars behouden voordat ze de stad uittrekken."
Gat in de Markt
,,Ik zou op de plek van het ingestorte Pearlpand niet traditioneel bouwen. Ik zie wel wat in een modern gebouw met het interieur van de Kleine Winst. Iedere tijd heeft zijn eigen, soms kleine, iconen, dat mag je behouden. Anders staat er voor je het weet weer een terras."
Trots
,,Op het Bossche college dat het lef had om Tramkade 10 jaar vrij te geven."
Verder in het nieuws
-
PREMIUM
Citymarketing Den Bosch pronkt met de veren van Tilburg: ‘Dit is er doorheen geglipt’
Za 16 feb. Hier doen we het goed, of niet, zegt de voice-over in een gelikt filmpje van citymarketing Den Bosch. Een hoop mensen, waaronder een man met zonnebril op en rastahaar over de schouders, komen daarin voorbij. Maar waarom staat die man in Tilburg? -
Stadsgezicht Den Bosch
-
PREMIUM
Column Euh..., stamelt de PVV
Za 16 feb. PVV-raadslid Alexander van Hattem ging deze week weer lekker zijn gang op Twitter. Helemaal in lijn met de PVV-retoriek ging het over ‘de puinhoop van de VVD’, en ‘linkse hobby’s’. -
PREMIUM
Start van een groene oase? De daktuin ligt op parkeergarage De Wolvenhoek
Do 14 feb. Net nu de temperatuur de dubbele cijfers gaat intikken, is een lente-achtig projectje af. Op het dak van parkeergarage de Wolvenhoek - normaal een grijze zee van beton - is een tuintje. Een tuintje met een picknicktafel, fruitbomen en kunstgras. -
Den Bosch zoekt naar manieren om luchtkwaliteit te meten in plaats van te berekenen
DEN BOSCH - De luchtkwaliteit in Den Bosch wordt enkel nog bekeken via modellen, en niet meer gemeten. Het huidige meetnet van de RIVM is dan ook wel ‘erg sober’ in vergelijking met vroeger. En dus onderzoekt de gemeente hoe er werk kan worden gemaakt van een beter systeem.
-
Is de Sint-Cathrienkerk eigenlijk nog in beeld als tijdelijke theaterzaal?
Di 12 feb. De initiatieven voor (tijdelijke) theaters volgen elkaar steeds sneller op, zo lijkt het. Maar hoe zit het eigenlijk met de Catharinakerk aan het Kruisbroedershof, vroeg Paul van der Krabben van het Bosch Belang zich gisteravond af tijdens de raadscommissie Bedrijvigheid. -
PREMIUM
Elke partij wil iets anders met citymarketing Den Bosch: ‘Het wordt een opgave hier chocola van te maken’
Ma 11 feb. Focus op cultuur, focus op data, focus op groen, focus op bourgondisch of doe gewoon wat minder aan citymarketing. Elke partij wil wat anders als het om vermarkten van Den Bosch gaat. Aan de wethouder om daar iets van te brouwen. -
VIDEO Geen sekscontroles meer op beurs Bobbi Eden, gemeente Den Bosch evalueert Loversland
DEN BOSCH - Na vrijdagavond heeft de gemeente Den Bosch geen controles meer uitgevoerd op de beurs van Bobbi Eden in de Brabanthallen. Er zijn dus ook geen verdere overtredingen geconstateerd.