Boete voor 'afhakers'? Tilburgse restaurants lopen er niet warm voor: 'Toch nog een beetje gek'
Do 7 sept: Een boete als je reserveert bij een restaurant maar niet komt. In sommige buitenlandse restaurants wordt er al met het systeem gewerkt, het doet nu ook zijn intrede in Nederland. Tilburgse koks en restauranteigenaren lopen er niet warm voor. Al weten ze bij restaurant Taste! dat het soms zinvol kan zijn.
Delen per e-mail
door Bas Vermeer
Formitable heet het nieuwe reserveringssysteem dat een doorn uit het oog van menig restauranteigenaar moet halen. Mensen die een tafel boeken via het nieuwe reserveringssysteem betalen een bedrag - 10 euro bijvoorbeeld - vooruit.
Dat bedrag zijn ze kwijt als ze niet komen opdagen (de zogenoemde 'no show') of niet op tijd afzeggen. Sterrenchef Ron Blaauw maakt er al gebruik van.
Rondgang
In Tilburg lopen ondernemers niet warm voor het systeem, blijkt tijdens een rondgang langs meerdere restaurants. Al valt bij bijna iedereen op te tekenen hoe vervelend de 'no show' kan zijn. De inzet van personeel wordt nogal eens op het aantal reserveringen afgestemd en klanten krijgen 'nee' te horen als alle plaatsen gereserveerd zijn.
Bij restaurant Kok Verhoeven waren de vijf zittingen tijdens de kerst volgeboekt. ,,25 mensen kwamen niet opdagen, zonder ons op de hoogte te stellen", zegt chefkok Hans Verhoeven.
Pijnlijk: het restaurant liep 1.500 euro omzet mis, exclusief drankkosten. ,,Een hard gelag, voor ons zijn dat belangrijke dagen. Maar om geld vooraf te gaan vragen? Dat lijkt me een administratieve rompslomp en niet klantvriendelijk. Vergeleken met jaren geleden zeggen mensen vaker op tijd af."
'Beetje gek'
Bij restaurant Taste! weten ze dat het systeem kán werken. Al tien jaar op rij organiseert het restaurant het evenement Taste! Sky High, tijdens de kermis eten mensen op het dakterras. ,,De afgelopen editie lieten we mensen voor het eerst vooruit betalen", vertelt restaurantmanager Kees Verlaan. ,,Dat werkt. Andere jaren waren er altijd 'no shows' of mensen die een half uur van tevoren afbelden, nu hadden we daar geen last van."
Het afzeggen op het laatste moment is niet alleen voor het restaurant vervelend. ,,Sky High is altijd heel snel uitverkocht en dan moet je heel veel mensen teleurstellen."
Toch zal ook Taste! in de dagelijkse praktijk niet zo'n reserveringssysteem hanteren. ,,Reserveren bij ons gebeurt meestal online, mensen worden er nog aan herinnerd met een mailtje. Daardoor hebben we weinig 'no shows'." En, klinkt het, in de horeca is aanbetalen 'toch nog een beetje gek'. ,,Terwijl het in de hotelwereld bijvoorbeeld heel normaal is."
Valt mee
Daarbij - en dat klinkt bij Kok Verhoeven, Taste!, maar ook bij Auberge Du Bonheur, De Houtloods en Monarh - valt het aantal 'no shows' tegenwoordig wel mee. Jan Gravestein, chefkok van L'Olivo: ,,Misschien dat het tien keer per jaar gebeurt. Het is vooral een probleem in de Randstad, denk ik. Daar heb je ook veel toerisme, terwijl wij met veel vaste gasten werken."
Bij de De Houtloods en Auberge Du Bonheur worden mensen die gereserveerd hebben vaak nog even gebeld. ,,De dag van tevoren", zegt Ton Gimbrère. ,,Dan heb je nog even contact, vraag je of ze nog wensen hebben." Dat doen ze bij Auberge sinds vier jaar. ,,Mensen hebben het drukker tegenwoordig. En ach, bij de tandarts krijg je ook een sms'je als je een afspraak hebt."
Verder in het nieuws
-
Tien banen, 1100 vierkante meter, dit is de nieuwe jeu-de-boulesbar van Tilburg
Do 5 dec: Eerste indruk als je de nieuwe jeu-de-boulesbar van Tilburg binnen loopt: de zaak is reusachtig. De bar in de plint van het wooncomplex aan de Magazijnstraat (naast het Pieter Vreedeplein) is bijna klaar voor de opening zaterdag. -
Stadsgezicht Tilburg
-
Oogt fraai, de Tilburgse schaatsbaan. En: echt ijs
Woe 4 dec: Het moet gezegd worden: de schaatsbaan op de Heuvel ziet er van binnen puik uit. Kerstlichtjes, een fraaie kroonluchter en guirlandes. De organisatie is bezig met de laatste voorbereidingen. Op de vloer geen ijsbaanfolie, dat schaatst toch niet zo lekker, maar echt ijs. -
Een van de mooiste bomen van Tilburg gekapt: moest dat nou?
Woe 4 dec: Bomen verwijderen in Tilburg. Het is vooral de laatste jaren - want er is nogal wat gekapt - een teer punt. De monumentale beuk bij de Norbertijnenpoort, één van de mooiste bomen van de stad, werd deze week weggehaald. Hamvraag: moest dat nou? -
PREMIUM
Hier 30 km/u over de cityring? Hoe ga je dat handhaven?
Tilburg - Prachtig, dat vergezicht voor het Stadsforum als hét stedelijke plein van Tilburg. Maar er is ook nog veel onzekerheid, vooral over de ambitie om het autoluw te maken. Wat betekent het voor buurten rondom? ,,Hier met 30 kilometer per uur over de ring? Hoe ga je dat handhaven?”
-
PREMIUM
Geld voor 14 projecten om Tilburg mooier te maken
Woe 4 dec: Op een fors aantal plekken in Tilburg maken de stenen plaats voor groen. Er komen muurschilderingen, nieuwe speelplekken voor kinderen, wandelroutes voor ouderen. De gemeente trekt 2,5 miljoen euro uit voor veertien experimenten die Tilburg mooier moeten maken. -
PREMIUM
Zit je dan, met 'n lege rookruimte... Tilburgse horecabazen geven er een creatieve draai aan
Di 3 dec: Heb je eerst flink geïnvesteerd in je rookruimte, wordt die verboden. Wat doe je dan? Tilburgse ondernemers geven er een creatieve draai aan. -
PREMIUM
Topdrukte bij inkopen: ‘Als de Sint in je nek zit te hijgen’
Ma 2 dec: Op het allerlaatste moment nog cadeautjes kopen: dit weekend zat de binnenstad bomvol hulpsinter-klazen. Maar hoe Sinterklaas is Sinterklaas nog eigenlijk?