Volledig scherm
Kevin Verhoeven in actie op de Dwalerij. © Jan van Eijndhoven

De hartstocht van 'sneakercleaner' Kevin Verhoeven (28): ,,Thuis heb ik 200 paar sneakers staan"

Za 30 sept: Hij koopt sneakers die eigenlijk niet passen, 'maar te mooi zijn om te laten liggen'. En zijn favoriete sneakers - hij heeft 200 paar - draagt Kevin Verhoeven (28) niet als het gaat regenen. De Tilburger lacht: ,,Dan check ik eerst de weersvoorspelling. Die schoenen maken ze niet meer, dat zou zonde zijn."

door Bas Vermeer

De liefde van Verhoeven is soms nogal onpraktisch, maar het is een liefde die diep zit. De Tilburger - rap van tong, energiek - is sinds zijn dertiende verzot op sneakers. ,,Schoenen vertellen echt iets over mensen. Dat klinkt heel stom, maar zakelijke schoenen zijn netjes en tijdloos. Aan een sneaker kun je juist een beetje zien hoe een persoon in elkaar steekt. Je kunt sneakers customizen, unieke bestellen, er is een hele cultuur rond ontstaan. "

Missie
Het is niet alleen een fascinatie: Verhoeven heeft een missie. Sinds mei stampt hij een nog klein, maar snel bloeiend bedrijf uit de grond. Als 'sneakercleaner' heeft hij zich gespecialiseerd in het schoonmaken van - jawel - sneakers. Hij bouwde een bakfiets om tot mobiele 'schoenenoplap-stoel' en trekt sinds mei langs festivals en evenementen. Festival Mundial en de Dwalerij bijvoorbeeld. 

Mensen kunnen ook bij hem thuis sneakers afgeven en hij haalt ze bij klanten op. Met sprays, borstels, nauwgezet schoonmaken en een speciale droogkamer ('waar ze niet met stof in aanraking komen') blaast hij de verfomfaaide sneakers een tweede leven in. 

'In godsnaam'
Eigenlijk is het een logisch vervolg op zijn hobby. De 200 paar thuis in de kast worden niet weggezet voor ze door en door schoon zijn. ,,En een paar jaar geleden opende Jason Markk een grote winkel in Los Angeles. Markk ontwikkelde zelf producten, zeep bijvoorbeeld, waarmee sneakers schoongemaakt kunnen worden. Toen drong het goed door dat er een markt voor is."

Of hij een winkel wil beginnen? De sneakercleaner, die ernaast nog fulltime in de horeca werkt, glimlacht: ,,Tuurlijk ,zou dat schitterend zijn, maar ik ben ook wel realistisch. Er is écht markt voor, daar verbaas ik me nog iedere dag over. In het begin zei iedereen, van mijn moeder tot mijn partner, 'leuke hobby, maar hou in godsnaam je baan vast, want dit gaat mis'. Inmiddels vliegen er soms wel 50 tot 60 paar sneakers per week doorheen. En dan heb ik nog niks aan promotie gedaan."

Dromen
Verhoeven dacht dat 'ie vooral de 'sneakerjeugd' als klandizie zou treffen. ,,Maar het zijn net zo goed ouders met kinderen, studenten tot zakenlui. Een tijd geleden stond er iemand aan de deur en het eerste wat ik dacht was 'oh jee, de fiscus'." Lachend: ,,En die man pakt een tasje om zijn sneakers af te leveren."

Dromen zijn er. Een pand in het hart van de stad. In de leer gaan bij schoenmakers zodat 'ie ook sneakers kan herstellen. En op een dag, daar zijn dromen voor, sneakers en horeca combineren. ,,Een barretje waar sneakers en koffie centraal staan, waar de sneakercultuur welkom is. Maar dat is nog toekomstmuziek."

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement