Volledig scherm
John Körmeling (uiterst rechts) vertelt over de haven. Foto Jan van Eijndhoven

Kijken met Körmeling: 'Jaag Piushaven de stad door'

Za 2 apr: "Trek de Piushaven verder de stad in. Jaag het kanaal voor mijn part dwars door de stadskern heen, naar de andere kant.” Beeldend kunstenaar John Körmeling – internationaal vermaard – leunt op de reling van de door hem ontworpen Piushaven-brug Den Ophef en gebaart energiek.

door Bas Vermeer

Hij glimlacht: „En dan kan ik nog een paar bruggen bouwen.” Toch hij meent het serieus: toerisme, bezoek dat heeft een stad als Tilburg nodig, klinkt het. „Al zal het verder uitgraven van de haven voor moeilijkheden zorgen.”

Gevoel
Körmeling vertelt het aan zijn gehoor, afgestudeerde bouwkundigen en journalisten die samenwerken aan een boek over vijftien jaar gebiedsontwikkeling in de Piushaven. Voor een hoofdstuk in het boek willen ze ‘door zijn ogen kijken’. De kunstenaar vertelt welk gevoel wordt opgeroepen door de inrichting van het gebied, de materialen van de gebouwen, het water zelf.

‘Als hij één ding mocht veranderen?’, wil een toehoorder weten. Körmeling wijst kordaat naar de kop van de haven, waar Residentie Piushaven staat. „Die op de pier gebouwde vergissing, daar moet je iets aan doen. Strip het pand, doe er iets mee!”

Historiseren
En nee: de oude haven hoeft daar niet in ere te worden hersteld. „Met een kraan en een berg zand, de Efteling ligt daarginds”, zegt hij smalend. „Het goede aan de Piushaven is juist dat ze hier niet aan het historiseren zijn. Gooi de industrie die hier zit, en die het goed doet, niet omwille van woningbouw plat. Nu leeft het gebied.”

En daar mag Tilburg trots op zijn, zegt de Eindhovenaar. Zijn stad is lelijk., klinkt het „En Helmond hebben ze naar de klote gemaakt. Tilburg is een verademing.”

(En hoe Tilburg vorm heeft als 'grachtenstad' weten we al dankzij Looi Naaijkens, hier te zien)