Volledig scherm
De bouwput achter het station is vanuit de lucht goed te zien. Foto Luchtfotografie Your Captain

Monsterklus 'Operatie Stationspassage'

Vrij 20 dec: Om met de brute cijfers te beginnen. De tunnelbak die achter het station wordt gebouwd - en volgend jaar onder het spoor wordt geschoven - weegt 6,6 miljoen kilo. Daar tegenover staat het getal 0,0. Zoveel rek zit er in de planning. Welkom bij monsterklus 'Operatie Stationspassage'.

door Bas Vermeer

Al wie er over de Brokxlaan rijdt ziet de bouwput liggen: in die put (zie foto 2) wordt eind januari begonnen met de bouw van een gigantische tunnelmoot. Die 'moot' is de 6,6 miljoen kilo tellende ruwbouw (35 meter lang, 40 meter breed) die medio oktober letterlijk als één stuk onder de sporen van het centraal station wordt geschoven.

De moot vormt straks de stationspassage (met winkeltjes) waardoor mensen de perrons bereiken en van Spoorlaan naar Brokxlaan kunnen oversteken.

Op de millimeter
Het is een klus die op de millimeter en het uur nauwkeurig wordt uitgevoerd. Tijdens het inschuiven van de tunnelmoot (al is persen de juiste technische benaming) wordt er twee weken lang vierentwintig uur per dag gewerkt.
"Er zit 0,0 rek in dit project", vertelt Stan Sontrop, de bouwmanager van ProRail. "Drie jaar geleden is de datum in oktober al bepaald. Al regent, stormt of sneeuwt het de komende maanden, die datum moet worden gehaald."

Andere mogelijkheden zijn er niet: tijdens het inschuiven ligt het treinverkeer rond Tilburg zes dagen compleet stil. Omdat er omleidingen nodig zijn voor treinreizigers is al jaren geleden de datum vastgelegd. Want voor die omleidingen moet er weer rekening worden gehouden met werk op andere plekken in Nederland, zelfs met werkzaamheden in het buitenland.

De planning
Volgend maand start de bouw van de tunnelmoot in de bouwput, in de maanden tot oktober wordt de ruwbouw afgewerkt. Op 9 januari gaat de oostelijke ingang van de stationshal dicht voor sloopwerkzaamheden.
Rond half april sluiten de winkeltjes in het station, die staan daarna in tijdelijke bouwunits voor het centraal station.

Richting oktober wordt er een 'dodebed' aan de kant van de Brokxlaan gebouwd, dat is een object van damwanden en palen waartegen de kolossale tunnelmoot wordt afgezet. Dat gebeurt bijvoorbeeld met hydraulische persen. Zo schuift de moot 2 meter per uur op richting station (de moot moet 60 meter afleggen).


Grootste tunnelbak
Iets technischer: er wordt eigenlijk niet geschoven, maar geperst. Bij schuiven wordt een object verplaatst via twee rails, maar daar is de moot te zwaar voor. De tunnel wordt vooruit geduwd en sleept daarbij met de hele onderkant over het zand heen, terwijl tot op de millimeter nauwkeurig wordt bijgehouden of het object wel op de juiste hoogte ligt. (Voor de echte techneuten: zie foto 3 en 4.​)
Daarmee is het ook de grootste tunnelbak van Nederland die op deze manier onder een station wordt gelegd.

Zodra de moot op de juiste plek ligt, begint de een jaar durende afwerking. Van het aanbrengen van winkeltjes tot de technisch installaties als liften en roltrappen. Eind 2015 wordt de nieuwe stationspassage opengesteld, maar tot medio 2016 worden nog de puntjes op de i gezet, in en rond het hele station.

Webcam
Het belooft in ieder geval een bijzonder schouwspel te worden. De bouw van de tunnelmoot zelf, maar vooral de plaatsing. In de dagen van de plaatsing is het proces waarschijnlijk vanaf een tribune te volgen, mogelijk ook via een webcam.

Iets minder groot, maar eveneens een klus die nauwgezet wordt uitgevoerd is de gelijktijdige plaatsing van een tweede tunnel, maar dan in het verlengde van de Willem II-straat. Daar kunnen straks de fietsers doorheen. Voor die verbinding worden drie verschillende stukken onder het spoor geschoven die samen de tunnel vormen.
Die tunnel is veel kleiner en minder zwaar waardoor de plaatsing (naar verwachting) makkelijker is.

De verhuizing van de fietsenstallingen is al in volle gang, alles wat u daar over moet weten is hier te lezen.

Volledig scherm
Volledig scherm
Volledig scherm
Volledig scherm
Bouwput achter het station
Volledig scherm
De tunnelbak (rechts) van bouwput naar station
Volledig scherm
Volledig scherm
Eindresultaat: de tunnelmoot onder de sporen.

Blogs